Vier jongeren opgepakt voor cyberaanvallen Britse winkelketens
bezig met laden...
De Britse opsporingsdienst NCA (National Crime Agency) heeft vier verdachten aangehouden in verband met cyberaanvallen op bekende Britse retailketens Marks & Spencer (M&S), Co-op en Harrods. De aanvallen vonden plaats in april van dit jaar en veroorzaakten aanzienlijke financiële verstoringen bij de bedrijven. De vier verdachten zitten nog vast en worden ondervraagd door de Nationale Cybercrime-eenheid van de NCA, meldt de NCA in een persbericht.
Het gaat om drie mannen van 17, 19 en 19 jaar en een vrouw van 20 jaar. Zij werden op woensdag 10 juli gearresteerd in Londen en de West Midlands op verdenking van onder meer computermisbruik, afpersing, witwassen en betrokkenheid bij georganiseerde misdaad. Tijdens de huiszoekingen zijn elektronische apparaten in beslag genomen voor digitaal forensisch onderzoek. De politieoperatie werd ondersteund door regionale eenheden uit de West- en Oost-Midlands.
Impact van cyberaanvallen op het bedrijfsleven
Paul Foster, plaatsvervangend directeur en hoofd van de cybercrime-eenheid, benadrukt de impact van cyberaanvallen op het bedrijfsleven. “Ze kunnen bedrijven ernstig verstoren."
Zo verloor de Britse warenhuisketen Marks & Spencer meer dan 1,2 miljard pond aan beurswaarde. Bovendien werd het geconfronteerd met een rechtszaak van meerdere miljoenen naar aanleiding van een cyberaanval. De klacht heeft specifiek betrekking op Schotse klanten van wie de persoonlijke gegevens tijdens het incident zijn gestolen.
De geschatte financiële impact van de cyberaanval op M&S bedraagt ongeveer 300 miljoen pond (355 miljoen euro) aan verminderde operationele winst in het fiscale jaar 2025/26, zei de retailer in een reactie op de cyberaanvallen.
Supermarktketen Co-op meldde dat de aanvallers persoonlijke gegevens van klanten hadden gestolen, betalingen hadden verstoord en het onmogelijk hadden gemaakt de schappen aan te vullen.
Volgens meerdere bronnen moest het Londense warenhuis Harrods in mei de toegang tot zijn online diensten beperken omdat het bestellingen niet kon verwerken.
Foster vult aan: "We zijn M&S, Co-op en Harrods dankbaar voor hun medewerking aan dit onderzoek. Hun betrokkenheid onderstreept hoe belangrijk het is voor slachtoffers om zich te melden en hulp te zoeken bij de autoriteiten.”