Vijf Nederlandse modemerken worden partner Care Label Project

Onder het Care Label Project gaan verschillende modemerken uit de Europese mode-industrie en AEG de strijd aan met de fast fashion mentaliteit. Vijf nieuwe Nederlandse modemerken hebben zich nu ook aangesloten bij het project, zo meldt AEG in een persbericht. Jonathan Christopher, Afriek, Dott., Dutchess en Hempje zetten zich vanaf nu in voor een meer duurzame manier van wassen en een betere zorg voor kleding.

De vijf merken zullen het speciale care more waslabel vanaf september opnemen in hun kleding. Het label roept op om minder vaak en minder warm te wassen en de stomerij zoveel mogelijk te mijden. Volgens AEG wordt namelijk 70 procent van kleding weggegooid vanwege kleurslijtage of door het krimpen of uitrekken van de was door het gebruiken van verkeerde of verouderde wasgewoonten. Met het Care Label Project hoopt AEG en de deelnemende modemerken de levensduur van kleding te verlengen en de afvalberg te verkleinen.

“We hebben in 2017 14 miljoen ton afval voorkomen,” aldus Consumer Activation Manager bij AEG, Marsha Visser, in het persbericht. “Maar we kunnen het niet alleen en daarom zijn veranderende wasgewoonten bij iedereen thuis zo belangrijk. Door water en energie te besparen en door te voorkomen dat kleding slijt en opnieuw aangeschaft moet worden, wordt de impact velen malen groter, en kunnen we allemaal bijdragen aan een duurzamere samenleving.”

Beeld: Care Label Project / Hempje