• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modeontwerpers en AEG lanceren het Care Label Project

Modeontwerpers en AEG lanceren het Care Label Project

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Door de opkomst van fast fashion en slechte wasgewoonten is het voor de consument niet meer dan normaal geworden om een kledingstuk snel weer weg te gooien. Om vriendelijker te zijn voor het milieu en een kledingstuk langer te behouden hebben de mode-industrie en AEG de handen ineengeslagen. Samen lanceren ze het ‘Care Label Project’, inclusief een nieuw waslabel ‘Don’t Overwash’.

Het Care Label Project is een initiatief van AEG in samenwerking met partners en 14 opkomende ontwerpers, zoals The Woolmark Company, Fashion Revolution, Not Just A Label (NJAL), Adidas, Jonathan Christopher, Doriane van Overeem, Tim Labenda, Clara Martin en H&M & Elle Conscious Award 2017 winnaar Houdini.

Met het Care Label Project introduceert het witgoedmerk een volledig nieuw wasvoorschrift: 'Don’t Overwash'. AEG vroeg 14 opkomende ontwerpers uit Europa om het nieuwe waslabel te testen. Het nieuwe wasvoorschrift vernieuwt de oude wasgewoontes in drie hoofdcategorieën: ‘Alleen Stomen’, ‘Lagere Temperaturen’ en ‘Minder Vaak Wassen’. Als toevoeging aan het nieuwe waslabel heeft het Care Label Project ook een digitale wasgids met actuele tips uitgebracht. De ontwerpers hebben het nieuwe waslabel ‘Don’t Overwash’ inmiddels toegevoegd aan eigen collecties.

Care Label Project introduceert nieuw en duurzaam wasvoorschrift

Het Care Label Project wil ‘ontwikkelaars, ontwerpers en fabrikanten van apparaten de wereld inspireren, onderwijzen en op de hoogte houden van de manier waarop consumenten zorg dragen voor onze kleding’. “Door samen te werken met zowel de fabrikanten en de mode industrie hebben we een noodzakelijke brug van kennis gebouwd tussen onze industrieën om verantwoordelijkheid te nemen voor zowel het produceren van een kledingstuk als de zorg voor en de verlenging van de levensduur van het kledingstuk”, zegt Jeroen van der Laan, product line manager bij AEG Benelux.

Tegenwoordig wordt 90 procent van alle kleding eerder weggegooid dan nodig is, wijst de witgoedfabrikant. Hiervan wordt 70 procent weggegooid vanwege kleurslijtage, het krimpen of uitrekken van de was, “Meer dan de helft van de consumenten vertrouwt op waslabels en doet met een gerust hart de was. Maar waslabels zijn eigenlijk alleen het advies voor de aanpak van de was en binnen de mode-industrie is het een gewoonte om de levensduur van een kledingstuk te onderschatten. Dit is om boze klanten te voorkomen die per ongeluk hun was verpesten vanwege het advies van het waslabel.”

“Als je een goede kwaliteit spijkerbroek koopt, kan je deze dragen voor misschien tien of twintig jaar. Als je weet hoe je deze broek moet wassen, kan je deze voor altijd blijven dragen,” voegt Han Ates toe. Hij is oprichter van Blackhorse Lane Ateliers en een van de ontwerpers die meewerkte aan het Care Label Project.

“Nazorg van kleding heeft een grote invloed op zowel de levensduur van kleding als het milieu. Onze wasgewoontes zijn sinds een lange tijd niet meer veranderd, ondanks dat we nu wel over moderne technologieën beschikken die de levensduur van zowel onze kleding als ons milieu, indien correct gebruikt, kunnen verlengen”, vindt Marsha van der Laan-Vis, consumer activation manager bij AEG. “Om dit te veranderen, zijn we het Care Label Project begonnen met het nieuwe waslabel ‘Don’t Overwash’”.

De ideeën van de ontwerpers over wasgewoontes, slow fashion en een duurzame denkwijze over mode zijn verzameld in een reeks video’s genaamd designer stories, te zien op YouTube en de website van AEG.

Het duurzaam gefocuste G-Star werkte samen met de Plastic Soup Foundation om het wasproces minder milieuvervuilend te maken. Lees ook: G-Star Raw x Plastic Soup Foundation: “Stop de microfiber!”

Duurzaamheid
Slow Fashion
waslabel