• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Waarom we toe moeten werken naar een duurzamere waardeketen volgens Chainbalance

Waarom we toe moeten werken naar een duurzamere waardeketen volgens Chainbalance

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ben Vermin (Founder & CEO Chainbalance) en zijn team in een interview over de huidige situatie

Als gevolg van de lockdown is er wereldwijd een enorm textieloverschot: een probleem dat aantoont dat de mode-industrie veel duurzamer kan en moet. Daarnaast hebben veel retailers vorig jaar tussen de veertig en vijftig procent aan inkomsten verloren. Hoe kunnen we het verlies van 700 miljoen euro in 2020 compenseren? Chainbalance ziet verschillende oplossingen: ten eerste moeten we meer samenwerken om de industrie om te gooien en te verduurzamen. Daarnaast zorgt het automatiseren van het bevoorradingsproces ervoor dat het juiste product altijd op de juiste plaats én op het juiste moment beschikbaar is.

Duurzaam businessmodel

Naar schatting is er wereldwijd zo’n 150.000 ton kledingoverschot door de coronacrisis. Willen we deze goederen gewoon verbranden of in de vuilnisbak gooien? Natuurlijk niet! Veel van deze producten zijn nog steeds goed verkoopbaar en nieuw voor sommige klanten. Anticiperen op ‘het nieuwe normaal’ is echter niet genoeg. We moeten toewerken naar een duurzamer businessmodel. Een vraag die centraal staat is: hoe krijgen we deze goederen zo snel mogelijk op de markt zonder overtollige voorraad te creëren? “Dit is een kwestie van snel en individueel kunnen reageren op de vraag”, stelt Ben Vermin, founder en CEO van Chainbalance. “In mijn tijd als projectmanager voor verschillende grote modemerken, realiseerde ik al snel dat conventionele systemen niet responsief en enkel statisch zijn. Dit beperkte ons eigen verkooppotentieel. Meer samenwerken bereiken we door de werkelijke verkooptransacties direct te delen in plaats van de doorverkopen op het einde van het seizoen. Zodra merken minder op pre-orders gaan leunen lukt het ook om met behulp van replenishment de verkopen naar de juiste locaties te sturen, waardoor beide partijen een hoger rendement halen en de risico’s eerlijker verdeeld zijn. De beschikbaarheid van de werkelijke verkooptransacties helpt niet alleen voor replenishment, maar ook om beter in te kopen voor het volgende seizoen.”

Verkoop verdrievoudigd

Hoewel de coronacrisis problemen binnen de branche blootlegt, is er ook zicht op oplossingen. Het bedrijfsleven wordt steeds meer gedreven door de consument. Dit heeft een grote impact op de hele waardeketen van de mode-industrie. Steeds meer merken stellen de consumentenvraag voorop. “Bij onze klant Garcia bijvoorbeeld zijn we begonnen in een druk outletbedrijf. Daar hebben onze responsieve en geavanceerde algoritmen het winkelreplenishment overgenomen”, vertelt Vermin. “Daaruit bleek dat de voorraadniveaus van sommige artikelen moesten worden verhoogd – wat in het begin moeilijk te geloven was. Maar hierdoor slaagden we erin de verkoop van individuele artikelen te verdubbelen, of zelfs verdrievoudigen! Dat bereikten we door dynamisch in te spelen op de werkelijke verkopen per artikel, per maat en per verkooppunt.”

Consument staat centraal

Opvallend is dat veel retailers op dit moment weinig risico’s nemen. Ze proberen de kosten zo laag mogelijk te houden, bijvoorbeeld door het aantal pre-orders en werknemers te verminderen. “Een vraag die zich aandient is of we met pre-orders nog steeds in de behoeften van de hedendaagse consument kunnen voorzien. In mijn optiek is dat niet meer mogelijk”, zegt Mauricio Warchaftig, CSO bij Chainbalance. “Niet omdat de consument nu zo veranderd is, maar omdat de vraag via de verschillende verkoopkanalen het winkelgedrag beïnvloedt. Waar een winkel vol met winterkleding in de maand september tien jaar geleden nog een goede strategie was, volstaat die aanpak tegenwoordig niet meer. Vanuit mijn oogpunt is groei zeker mogelijk in de retail, zeker in combinatie met e-commerce en replenishment.”

Mauricio Warchaftig

Vertrouwen op data

Met Smart Supply is veel winst te behalen, merken steeds meer modebedrijven. “Als je alle systemen ’s nachts hun werk laat doen, kun je de volgende ochtend gelijk beginnen met het picken van de eerste orders”, aldus Marloes Koijen, Project Manager bij Chainbalance. “Voorheen was je uren kwijt aan het verzamelen van alle weekendorders in een spreadsheet, wat zorgde voor veel vertraging om die items in de winkel te krijgen. Veel ondernemers zijn gewend te vertrouwen op hun onderbuikgevoel. Ze dénken ‘dat T-shirt is een bestseller’, maar klopt dit ook? Wij kijken puur naar wat data ons vertelt. En we merken dat klanten, naarmate ze onze oplossing langer gebruiken, steeds meer erop vertrouwen dat deze manier van werken bijdraagt aan een beter assortiment. Uiteindelijk hebben al onze klanten hetzelfde doel, naast meer omzet: sneller opereren, administratieve rompslomp verminderen en meer inzicht uit data halen.”

Marloes Koijen

Flexibiliteit is key

Voor modebedrijven is het cruciaal om snel te kunnen reageren op de werkelijke vraag. Chainbalance, opgericht in 2009 met hoofdkantoren in Breda en Berlijn, helpt modebedrijven als Floris van Bommel en Yaya om hun voorraden op de juiste manier te verdelen, aan het begin én gedurende het seizoen. Vermin: “Het merchandise-team kan daar concreet mee aan de slag. Door items die niet goed lopen weg te halen, is er meer ruimte voor de bestsellers. Je kunt zelfs per winkel de focus verleggen, afhankelijk van het type consument dat daar shopt. Als je eenmaal weet hoe je dit spel moet spelen, is hier veel winst te behalen.” Koijen vult aan: “Daarnaast leren we van onze klanten en blijven we onze oplossing met deze kennis continu verbeteren. Binnenkort gaan we dan ook meehelpen met het bepalen van de inkooporders. We hopen hiermee een bijdrage te leveren door de productie van slow movers waar mogelijk te voorkomen en deze productiecapaciteit vrij te spelen voor onverwachte fast movers.”

Kijk voor meer informatie op: www.chainbalance.com

ChainBalance
Partner Content
Smart Supply
Software
VOORRAADBEHEER