Winst H&M halveert in eerste kwartaal

Een moeilijke start van het jaar voor de H&M Group. Twee weken geleden rapporteerde de Zweedse groep al dat de omzet in het eerste kwartaal was afgenomen, nu blijkt dat de winst in dezelfde periode gehalveerd is. “Zoals eerder gecommuniceerd, was de start van het jaar moeilijk,” aldus CEO Karl-Johan Persson in het persbericht.

Winst na financiële items kwam neer op 1,263 miljoen Zweedse kroon (123 miljoen euro). Ten opzichte van vorig jaar, toen de winst voor financiële items op 3,212 miljoen Zweedse kroon (314 miljoen euro) neer kwam, betekent dit een halvering. De winst na belastingen kwam neer op 1,372 miljoen Zweedse kronen (134,5 miljoen euro).

Het eerste kwartaal is volgens de groep beïnvloed door zwakke verkoop in het vierde kwartaal van het voorgaande financiële jaar. Hierdoor startte het huidige financiële jaar met een grote uitverkoop en hoge kortingen, voornamelijk bij het merk H&M. “Het hoge niveau van uitverkoop gecombineerd met ongewoon koud winterweer hadden een negatief effect op de verkoop van lente kledingstukken.” De omzet nam af met 1,6 procent in vergelijking van een stijging van 8 procent vorig jaar in het eerste kwartaal. In totaal werd een omzet behaald van 5,3 miljard euro.

Persson noemt in het bericht 2018 dan ook een transformatiejaar. De groep, met in het portfolio naast H&M, Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, & Other Stories, Arket en Afound, verwacht dat het gehele financiële jaar 2018, iets beter zal zijn dan het afgelopen boekjaar. Groei wordt voornamelijk voorspeld in de online en ‘new businesses’ categorie. In deze sector wordt 25 procent groei in het gehele jaar voorspeld. De ‘new businesses’ categorie beslaat alle merken op H&M na. De focus voor dit jaar ligt dan ook op digitale zaken het merk H&M, aldus het bericht van de groep.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

Beeld: H&M Group website

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN