De transformatie van Marks & Spencer zet druk op de resultaten, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers. De winst van het bedrijf heeft in het financiële jaar een klap gekregen van 74,8 procent. “De veranderingen komen met kosten op de korte termijn die te zien zijn in de resultaten van vandaag,” aldus CEO Steve Rowe van Marks & Spencer in het rapport.

De winst kwam neer op een bedrag van 29,1 miljoen pond (33 miljoen euro) terwijl het eerst op een niveau van 115,7 miljoen pond (131 miljoen euro) stond in het voorgaande boekjaar. De omzet bleef nagenoeg gelijk met een bedrag van 10,6 miljard pond (12 miljard euro). “Tijdens de presentatie van onze halfjaarresultaten in november benoemde ik al de noodzaak van versnelde verandering bij M&S,” aldus de CEO in het verslag. “De eerste fase van ons transformatieplan, het herstellen van de basis, is nu goed onderweg en de ondernomen activiteiten hebben de snelheid van de verandering versneld in ons bedrijf.” Het doel is om Marks & Spencer “sneller, met lagere kosten, commerciëler en digitaler” te maken.

Marks & Spencer maakte gisteren nog bekend in de thuismarkt, Groot-Brittannië, meer winkels te gaan schrappen dan in eerste instantie aangekondigd. Honderd winkels moeten gesloten zijn tegen 2020, terwijl dit aantal eerder nog op 60 was gezet. Het was al bekend dat het merk zich terug ging trekken uit verliesmakende Europese markten. Ook de winkels in Nederland zijn afgelopen jaar gesloten. Dit is nu te zien in de winst van de internationale merken, aldus M&S. “Internationale winst verdubbelde als een resultaat van het succesvol verlaten van verliesmakende markten.”

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.