• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Winst Van de Velde neemt af met 10,1 procent

Winst Van de Velde neemt af met 10,1 procent

Door Caitlyn Terra

27 feb. 2018

Business

Eerder dit jaar rapporteerde Van de Velde dat de omzet nagenoeg gelijk is gebleven het afgelopen financiële jaar. De winst blijkt daarentegen afgenomen met 10,1 procent, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers van Van de Velde NV.

Het EBITDA, nam met 10,1 procent af naar een bedrag van 55,7 miljoen euro in het fiscale jaar. Als hoofdredenen voor de gedaalde winst noemt de groep de afgenomen bijdrage van de groothandelsactiviteiten. Dit segment droeg 1,3 miljoen minder toe aan de gehele winst afgelopen jaar. De retail daarentegen voegde 0,2 miljoen extra toe aan de totale winst in vergelijking tot het voorgaande financiële jaar door de sluiting van verlieslijdende filialen en omzetstijging bij gelijk aantal winkels.

Omzet stabiel, winst Van de Velde neemt af in FY17M

De omzet van het bedrijf kwam door een stijging van 1,2 procent uit op een bedrag van 209 miljoen euro. Omzet bij gelijk aantal winkels steeg met 4,2 procent, zo rapporteert Van de Velde. In Europa nam de verkoop toe met 8,3 procent en in Amerika nam de omzet licht af met 2,5 procent. In het eerste halfjaar van het financiële boekjaar 2016 nam de omzet bij vergelijkbare winkels in Amerika nog af met 17,7 procent. In de groothandel nam de verkoop licht af met 0,1 procent. Een afname aan lingerieverkoop werd volgens het bedrijf gecompenseerd door groei in zwem- en sportkleding. De Van de Velde groep heeft de merken PrimaDonna, Marie Jo en Andres Sarda in het portfolio. Het merk PrimaDonna werd halverwege februari nog uitgeroepen tot best presterende Europese lingeriemerk.

“In 2018, we richten ons op het herstel van de omzetgroei naar een historisch gemiddelde, gedeeltelijk door de introductie van Marie Jo Swim en de impact van de initiatieven waarmee we zijn begonnen in 2017,” aldus de groep in het jaarrapport. “Het platform dat we bouwen zal verdere kosten en investeringen met zich mee brengen in 2018. Terwijl dit druk uitoefent op de ontwikkeling van de winst, de directie en het management ondersteunt deze initiatieven volledig om toekomstige groei tot stand te brengen.”

Beeld: PrimaDonna website