Woolrich Europe en Woolrich Inc kondigen fusie aan
bezig met laden...
Woolrich Europe en Woolrich Inc zijn gefuseerd. De twee bedrijven gaan samen verder onder een nieuwe holding, die verantwoordelijk zal zijn voor de toekomstige groei en ontwikkeling van het merk Woolrich, zowel in de Verenigde Staten als wereldwijd. Het is onderdeel van de nieuwe strategie, waarmee het merk wereldwijd wil groeien.
Woolrich Europe is licentiehouder van Woolrich voor Europa en Azië. Woolrich International is eigendom van W.P. Lavori in Corso. Met de fusie worden alle industriële activa, de merkrechten en het hele distributienetwerk van Woolrich Europe overgenomen door Woolrich Inc. Hoeveel dat heeft gekost is niet bekendgemaakt.
Het nieuw opgerichte bedrijf, Woolrich International, zal het hoofdkantoor vestigen in Londen. Tevens zullen er operationele kantoren geopend worden in New York, Pennsylvania, Bologna en Milaan. Wereldwijd zullen er 300 mensen werkzaam zijn bij het bedrijf. Er wordt gerekend op een jaaromzet van 190 miljoen dollar (178,9 miljoen euro) voor 2016.
Voorzitter van Woolrich International, Cristina Calori, laat weten: “We zijn extreem trots op deze industriële deal na meer dan 32 jaar samenwerken. We hebben een uitstekende relatie met Woolrich en de W.P. families. We zijn toegewijd aan het bevorderen van ons succesvolle bussines model om het merk wereldwijd verder te ontwikkelen.”
“Deze overeenkomst is een mijlpaal in de groei van een inconisch Amerikaans merk, dat al bijna 2 eeuwen op de markt is,” reageert president van Woolrich Inc Nicolas Brayton. “De nieuwe strategie zal zich vertalen in een verdere internationale groei en we kunnen niet meer opgetogen zijn over wat dit betekent voor de toekomst van Woolrich.”
Europese tak Woolrich fuseert met Woolrich International
Met de fusie wordt er gerekend op een gemiddelde groei van 12 procent per jaar, van 2017 tot en met 2020. In 2030 verwacht Woolrich een jaarlijkse omzet van 300 miljoen dollar, met een personeelsbestand van 500 medewerkers.
Voor de geplande expansie is een kapitaaluitbreidingsplan opgezet, dat 50 miljoen dollar moet opleveren. Het doel is dat er meer dan 60 verkooppunten komen. Eerder sprak Woolrich nog over 80 winkels in 2020. Aan het einde van het vierjarenplan wil Woolrich een beursgang maken op een ‘prominente beurs’ met als doel om de tweede groeifase in opkomende markten te financieren. Bij de evaluatie van de beursgang zal ook worden gekeken naar welke investeerders potentie hebben om strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan die kunnen bijdragen in het versnellen van het groeiplan voor 2017-2020.
Het nieuwe strategieplan richt zich op vier peilers. Ten eerste de expansie en wereldwijde ontwikkeling van het merk, waaronder een sterke marketinginvestering, de ontwikkeling van het retailnetwerk (zowel winkels als shop-in-shops), de versnelling van e-commerce en partnerschap met geselecteerde retailers. Daarnaast wordt het Woolrich Outdoor kledinglabel wereldwijd uitgerold en is er een focus op Groot-China. Als laatste peiler wordt de productie bij de Wollen Mill, een van de oudste en nog steeds actieve weverij in de Verenigde Staten, aangehaald.
Met de fusie wordt ook de managementtop opnieuw gevormd. Cristina Calori, voorzitter en CEO van W.P. Lavori in Corso en Woolrich Europe, heeft de leiding in de fusie en zal naar verwachting de voorzitter van Woolrich International worden. Paolo Corinaldesihas is de nieuwe CEO. Andrea Cane, voorheen de creatief directeur van Woolrich Europe, is benoemde tot global creative director en zal verantwoordelijk zijn voor alle collecties en het merkimago wereldwijd. Nicholas Brayton, de zevende afstammeling van oprichter John Rich, zal zijn rol als president van Woolrich Inc voortzetten. W.P. Lavori in Corso zal het nieuwe bedrijf controleren en voortzetten, terwijl de familie Rich hun aandeel zal behouden.
Woolrich werd in 1830 opgericht in de Verenigde Staten door John Rich. Het merk heeft momenteel zeventien eigen winkels in onder andere Nederland, Italië en Duitsland.
Beeld: Facebook Woolrich