• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Yoox Net-a-Porter wil mobile only-platform worden

Yoox Net-a-Porter wil mobile only-platform worden

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een nieuw technologiecentrum in Londen, de uitbreiding van same day delivery in belangrijke markten als Dubai en de lancering van een shopapp op Apple TV: luxe e-commerce gigant Yoox Net-a-Porter investeert sinds de versmelting van beide bedrijven vorig jaar sterk in nieuwe technologieën en mobiele activiteiten. De luxegroep is van plan hiermee uit te groeien tot een platform dat alleen op mobiele apparaten opereert, maakte CEO Federico Marchetti onlangs bekend.

”Een van mijn belangrijkste doelen is om het bedrijf te transformeren tot een mobile only-platform. Het is het nieuwe luxe conglomeraat van het digitale tijdperk,” aldus Marchetti, voormalig topman van het in Milaan gevestigde Yoox, tegenover The Associated Press.

”Yoox Net-a-Porter moet mobile only-platform worden”

Yoox Net-a-Porter, dat consumenten in zo’n 180 landen wereldwijd bedient, boekte in het fiscale jaar 2015 een omzet van 1,7 miljard euro, een stijging van 31 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Bijna de helft van die omzet kwam uit de verkopen via smartphones en tablets. Marchetti verwacht dat de omzet hieruit de komende jaren flink blijft groeien en in 2020 bijdraagt aan driekwart van de totale omzet van de luxegroep.

Hoewel de online concurrentie van andere luxe spelers als MyTheresa en Saks Fifth Avenue toeneemt, blijft Marchetti positief. Yoox Net-a-Porter heeft in een recent businessplan bekendgemaakt dat de jaarlijkse omzet tot aan 2020 zal stijgen met 17 tot 20 procent, veel hoger dan de 2 tot 3 procent die adviesbureau Bain & Co. eerder voorspelde. “Yoox en Net-a-Porter vullen elkaar goed aan,” aldus Marchetti, die het bedrijf in drie aparte activiteiten organiseerde: current season met Net-a-Porter en herenmerk Mr Porter, offseason met Outnet en Yoox en online flagshipstores van onder andere Armani, Moncler en sinds kort Chloé.

Yoox Net-a-Porter investeert flink in nieuwe apps

Naast investeringen die de winkelervaring van consumenten moeten verbeteren, waaronder de uitbreiding van same day delivery in Dubai, Tokyo en Milaan, zet Yoox Net-a-Porter vooral in op de lancering van nieuwe apps en de verbetering van al bestaande apps, zo heeft Marchetti bekendgemaakt aan The Associated Press. “We hebben een app gelanceerd voor Yoox.com die een nieuwe zoekbalk bevat die de half miljoen producten beter vindbaar maakt.” Daarnaast heeft de Mr Porter site sinds kort een app die Apple TV-gebruikers de mogelijkheid biedt producten te kopen via de iPhone en iPad en opent Yoox Net-a-Porter begin volgend jaar een technologiecentrum om mobiel winkelen te versnellen en te verbeteren.

In oktober 2015 fuseerde Yoox met het in Londen gevestigde Net-a-Porter, beide opgericht in 2000. De groep opereert in 180 landen wereldwijd en heeft kantoren in de Verenigde Staten, Europa, Japan, China en Hong Kong. In 2015 had Yoox Net-a-Porter zo’n 2,5 miljoen klanten, die in dat jaar samen 7,1 miljoen bestellingen deden. Gemiddeld gaven ze 335 euro per bestelling uit.

Beeld: Yoox Net-a-Porter website, Yoox Facebook

YNAP
Yoox Net a porter