Yoox Net-a-Porter winst stijgt 38 procent in 2015
bezig met laden...
Het in oktober 2015 gefuseerde Yoox Net-a-Porter zag de nettowinst vorig boekjaar met 37,9 procent stijgen naar 59,7 miljoen euro. De online fashion retailer overtrof vorige maand al verwachtingen toen het een omzet van 1,7 miljard euro rapporteerde, een stijging van 31 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
De EBITDA marge daalde licht van 8,3 naar 8,0 procent van de netto-omzet, als gevolg van hogere marketing en logistieke kosten, aldus CFO en CCO Enrico Cavatorta in een interview met analisten.
De vrijgegeven cijfers zijn pro-forma en vergelijken boekjaar 2014 met 2015, gebaseerd op bestaande cijfers van beide bedrijven van voor de fusie in oktober.
De omzet steeg tegen constante wisselkoersen met 21 procent, waarbij alle markten en kanalen groei boekten. YNAP CEO Federico Marchetti noemde het resultaat ‘robuust en goed uitgebalanceerd’.
Positieve vooruitzichten
YNAP verwacht dit jaar een omzetgroei van net onder de 20 procent tegen constante wisselkoersen. Cavatorta zei dat de kapitaalinvestering dit jaar richting de 150 miljoen euro zou oplopen als gevolg van investeringen in technologie, met name de creatie van de gedeelde wereldwijde logistieke technologie van alle webshops van de groep samen met IBM.
De financiële topman verwacht in het eerste kwartaal van 2016 een iets minder harde groei van rond de 15 procent als gevolg van de integratie van Yoox en Net-a-Porter, nieuwe commerciële ontwikkeling en ‘de verrijking van het merkenpakket’. De grootste groei wordt in de tweede helft van het jaar verwacht.
YNAP heeft zes webshops, waaronder Yoox, Net-a-Porter en The Outnet, en is van plan dit jaar twee webshops te sluiten, omdat zij overlappen met de andere meer winstgevende sites. Ook worden de contracten met minder winstgevende merken Brunello Cucinelli en Roberto Cavalli dit jaar niet verlengd.
Volgens Cavatorta blijft de brutomarge dit jaar vrijwel hetzelfde, omdat de sluiting van de twee sites de winst zal drukken.