• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando hoopt met opvallend label retouren terug te dringen

Zalando hoopt met opvallend label retouren terug te dringen

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het terugsturen van kledingstukken door consumenten brengt extra kosten voor de retailer met zich mee en is alles behalve duurzaam. De vraag hoe de retouraantallen te reduceren houdt daarom veel bedrijven bezig. Vragenlijsten, avatars en een juiste maatvoering zouden een oplossing kunnen zijn. Zalando beziet het echter vrij ‘simpel’; het Duitse online modebedrijf levert hun kleding met een groot en vooral storend etiket. Retouren zouden volgens Het Laatste Nieuws alleen nog worden aanvaard als dit label nog aan het kledingstuk hangt.

Zalando heeft, zoals veel andere (online mode)bedrijven een heel consumentvriendelijk retourbeleid. Het gevolg hiervan is dat consumenten vaak meer bestellen dan ze uiteindelijk afnemen. Uit een onderzoek van de National Retail Federation bleek dat een soepel retourbeleid ‘wardrobing’ - het bestellen van producten voor tijdelijk gebruik - in de hand werkt. Door het opvallende etiket roept Zalando dit gedrag nu een halt toe.

Het etiket van Zalando is 10 bij 15 centimeter en is voorzien van de tekst ‘Do not remove this tag’ in dikke zwarte letters. Het label zal in eerste instantie alleen nog worden geplaatst in gelegenheidskleding zoals cocktail-, avond- en galajurken, schrijft Metro. Tegenover Het Algemeen Dagblad verklaarde Zalando woordvoerder Andrea Ricciarelli: “We testen dit nu voor het derde seizoen in alle landen. We zitten middenin de testfase, dus we kunnen nog niet zeggen wat de impact is op het aantal teruggestuurde bestellingen.”

Zalando kampt met een retourpercentage van vijftig procent, wat hoge kosten in de hand werkt. In Italië experimenteert het modebedrijf met het reduceren van retouren door beperkte verzendkosten voor bedragen onder de 24,90 euro op te leggen. De volgende stap kan zijn dat terugsturen betalend wordt.

Het Amerikaanse warenhuis Bloomingdale’s voorziet zijn kleding sinds 2014 van een opvallend extra label. Het doel van het label is te verhinderen dat klanten een kledingstuk voor eenmalige gelegenheid bestellen om daarna terug te brengen.

Retouren
wardrobing
Zalando