Tweejarig RAAK-onderzoek: Zo reduceer je als retailer online retouren

Consumenten verkiezen online winkelen steeds vaker boven het shoppen in een fysieke winkelstraat. En daar kleven wat nadelen aan. Zo is het vinden van de juiste maat tamelijk lastig gebleken, gezien de vele aantallen retouren die er jaarlijks worden genoteerd. Het terugsturen van al die kledingstukken brengt extra kosten voor de retailer met zich mee en is alles behalve duurzaam. Hoe kunnen bedrijven er nu voor zorgen dat de retouraantallen worden gereduceerd? Met deze vraag hielden onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zich de afgelopen twee jaar bezig.

Lisette Vonk en Kim Walravens van het lectoraat Fashion Research & Technology en Anne Moes van het lectoraat Crossmedia kregen voor hun onderzoek een tweejarige RAAK-subsidie ((Regionale actie en aandacht voor kenniscirculatie). Onder leiding van Hein Daanen, voormalig lector bij Fashion Research & Technology zochten zij met een groot consortium uit de mode-industrie en andere creatieve bedrijven naar oplossingen. Dit onderzoek wordt eind oktober gepubliceerd. FashionUnited was begin van deze maand aanwezig bij het symposium ‘Passende mode via internet’, gehouden op de Hogeschool van Amsterdam, en kreeg alvast mogelijke antwoorden op de onderzoeksvraag.

’Passende de mode via internet’ onderzoekt oplossingen voor reductie online retouren

Bij bijna alle oplossingen die het onderzoeksteam in de afgelopen twee jaar hebben gevonden, speelt een (body)scan een rol. Zo kun je door een scan van je lichaam beter inschatten welke kledingmaten bij je passen. Deze technologie ontwikkelt zich rap. Techbedrijf Quanta Corp is al in staat om door middel van een zogeheten fitting station een scan te maken van de voor- en zijkant van het lichaam dat vervolgens direct uitwijst welke retailmaat de consument nodig heeft. Het Saxion Hogescholen Lectoraat Ambient Intelligence gaat nog een stapje verder. Samen met de studenten onderzochten zij mogelijkheden om naar aanleiding van een ingestuurde foto de lichaamsmaten op te meten en om te zetten naar een avatar. De visie achter beiden projecten is om deze technologie aan modebedrijven aan te bieden, zodat de consument, na het slepen van de kleding naar de avatar, precies kan zien welke kleding past en welke niet.

Een simpele optie die tijdens het symposium werd genoemd, zijn vragenlijsten. De consument geeft antwoord op een aantal vragen die vervolgens, middels een formule, aan een patroon worden gekoppeld. Ook werd de invoering van een Europees matensysteem van ondernemersorganisatie Modint genoemd als oplossing. Onlangs is daar al een stap voorwaarts in gezet door de publicatie van de zogenoemde EU Size Indication.

De verschillende methoden om de reductie van retouren te komen zijn een aanvulling op elkaar en kunnen gezamenlijk een oplossing bieden, is het onderzoeksteam van mening. Dit onderstreept Rens Tap van brancheorganisatie Modint in een persbericht naar aanleiding van het symposium: “Alleen al het contact met de technische leveranciers is heel waardevol. We kunnen kledingstukken en mensen scannen, we kunnen maten vergelijken en patronen onderzoeken. Iedereen bezit een stukje van de puzzel, maar wat gaat er richting de consument? Het gaat niet alleen om de samenwerking met bedrijven, de rol van de consument is cruciaal.” De onderzoekers hopen dat de consument zich meer bewust wordt van de invloed van het aantal retouren op onze CO₂-uitstoot.

Het onderzoek ‘ kwam tot stand door een samenwerking tussen de HvA, Click - Next Fashion, Modint, TKT, 3Dabout.me, Assembl3D, Besized, Bivolino, De Garage, Edolly, Elitac, Emaldo, FashionFitr, Knitwearlab, Koopman Mode, Lutz mode, Maan Fashion, Modana, Oger, O4, Pincc BV, Poikos / Quantacorp, Rosanne van der Meer, SizeBuddy, Steegenga, The makers, Van Westen Mannenmode, Saxion - lectoraat Ambient Intelligence, TMO, TUD, TNO, KPU MKB Defensie, Jobe Sports International, Your Business Development, Vlisco.

Foto credit: Fancycrave via Pexels.com

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN