• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zalando nieuwe investeerder Bread & Butter

Zalando nieuwe investeerder Bread & Butter

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een verrassende wending voor Bread & Butter: Zalando is de nieuwe grote investeerder van de Berlijnse modebeurs. En daarmee lijkt de toekomst van de beurs veilig gesteld te worden. Met behulp van de e-commerce gigant moet de insolventieprocedure per 1 oktober 2015 gesloten zijn. Dat heeft de organisatie bekend gemaakt.

“Het Bread & Butter-team, het concept en Zalando zijn een zeer goede match, en samen willen ze Berlijn verder ontwikkelen als mode-locatie,” laat de organisatie van de modebeurs weten in een persbericht. “De focus ligt op de zomereditie van Bread & Butter die zoals gepland zal plaatsvinden van 7 tot en met 9 juli 2015, op het Berlin-Tempelhof.”

Curator Christian Graf Brockdorff van BBL Bernsau Brockdorff & Partner ziet de intrede van Zalando als een bevestiging van de koers met Bread & Butter: "We waren altijd al overtuigd van de aantrekkingskracht van de Bread & Butter als mode-evenement en handelsmerk. Dit is de reden waarom we het vervolg hebben gesteund. Met de nieuwe investeerder aan boord, is de toekomst van dit alles nu veilig gesteld en kan Bread & Butter dit jaar de insolventie leiden."

Zalando investeert in Bread & Butter

De eerstkomende editie, die plaatsvindt van 7 tot en met 9 juli, zal mogelijk nog plaatsvinden volgens het oude concept, namelijk als puur B2B-evenement. In de loop van de week zal er een Brand List en Brand Plan gepubliceerd worden, melden Duitse media. Het nieuwe concept is al in de maak, maar zal naar verwachting pas na juli bekend worden gemaakt. Voor de nieuwe editie in 2016 worden ook evenementen zoals concerten aan het concept toegevoegd, zeggen ingewijden. Karl-Heinz Müller zal aanblijven bij Bread & Butter.

Volgens de Textilwirtshaft blijft de beurs twee keer per jaar plaatsvinden op het voormalige vliegveld Berlin-Tempelhof. Het evenement zal de beperkte mogelijkheden voor B2B-klanten tegenhouden; het evenement moet groter worden en zal ook toegankelijk zijn voor eindklanten. Daarnaast, zullen er samenwerkingen met modemerken worden gebruikt als ‘open concept’, bijvoorbeeld in de vorm van culturele evenementen. Een precies ontwerp zal echter in de komende maanden uitgewerkt worden. Een soortgelijk plan werd eerder al door oprichter Heinz Müller aangekondigd, maar het lukte hem niet om het plan door te zetten. In december 2014 werd Bread & Butter nog failliet verklaard.

Zalando benadrukt al langere tijd haar rol als groot modeplatform, en niet alleen als online retailer. De overname van de Berlijnse beurs, die de laatste edities steeds meer grote merken zag vertrekken, zal moeten dienen ter imagoversterking als modeplatform.

Bread Butter
Zalando