Binnenkijken bij de nieuwe V&A tentoonstelling over Coco Chanel
bezig met laden...
Het Victoria & Albert Museum in Londen viert Gabrielle 'Coco' Chanels baanbrekende benadering van modeontwerp met een nieuwe tentoonstelling over hoe de Franse couturière de weg vrijmaakte voor een nieuwe elegantie.
‘Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto' opent op 16 september en toont meer dan 200 objecten, waarvan vele voor het eerst samen te zien zijn, waaronder accessoires, parfum, juwelen en kleding, van de vroegste bewaard gebleven Chanel kledingstukken uit 1916 tot de laatste collectie van de ontwerpster in 1971.
Gebaseerd op de tentoonstelling die werd georganiseerd door het Palais Galliera, het modemuseum van de stad Parijs, heeft het V&A de tentoonstelling opnieuw vormgegeven door de toevoeging van zelden vertoonde stukken uit het archief van het museum, naast stukken uit het Palais Galliera en het Patrimoine de Chanel, de erfgoedcollecties van het modehuis in Parijs. Oriole Cullen, curator modern textiel en mode bij het V&A, legde tijdens de persvoorstelling uit dat de stukken in de tentoonstelling afkomstig zijn uit 25 verschillende landen wereldwijd.
De tentoonstelling brengt de evolutie van de iconische ontwerpstijl van de ontwerpster in kaart, analyseert haar zestig jaar in de mode, haar bijdrage aan de geschiedenis en de oprichting van het modehuis Chanel, vanaf haar eerste hoedenboetiek in Parijs in 1910 tot haar laatste collectie. Het V&A belicht ook de Britse inspiratiebronnen van Chanel, zoals haar keuze voor tweed, partnerschappen met Britse textielfirma's en een textielfabriek in Huddersfield.
Tristram Hunt, directeur van het V&A, zei in een verklaring: "Als een van de meest succesvolle modehuizen die bestaan, heeft Chanel veel te danken aan de sjablonen die meer dan een eeuw geleden voor het eerst werden gelegd door de oprichtster Gabrielle Chanel. We zijn verheugd om samen te werken met Chanel en het Palais Galliera aan deze tentoonstelling, die ons de mogelijkheid biedt om de oorsprong en de elementen van deze blijvende stijl te verkennen en om weinig bekende historische Chanel kledingstukken uit de V&A collectie te tonen."
De tentoonstelling omvat tien secties en verkent Chanels innovatieve benadering van stof, silhouet en constructie, evenals haar gebruik van borduurwerk in haar ontwerpen, terwijl ook wordt belicht hoe zij een nieuw kader voor mode in de twintigste eeuw ontwierp. Elke kamer is gewijd aan de vaardigheid en innovatie van de Franse ontwerpster, met enkele van haar meest opvallende ontwerpen, van het Chanel pak tot haar little black dress en baanbrekende avondbroeken.
Hoogtepunten zijn onder andere de originele kostuums die Chanel ontwierp voor de Ballets Russes productie van Le Train Bleu in 1924, outfits voor Hollywoodsterren Lauren Bacall en Marlene Dietrich, vroege voorbeelden van Chanel's avondbroeken en de eerste en enige collectie juwelen van de ontwerpster uit 1932 in opdracht van de International Diamond Corporation uit Londen.
Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto tentoonstelling in de V&A Credits: V&A, Victoria en Albert Museum, Londen Een van de meest opvallende ruimtes in de tentoonstelling is de spotlight op 'The Suit', door Vogue in 1964 omschreven als "het mooiste uniform ter wereld". Er zijn meer dan 50 ensembles te zien die Chanels naoorlogse bijdrage aan de mode laten zien en benadrukken hoe de eenvoud en elegantie van het Chanel pak een tijdloze klassieker is geworden en een referentie voor de mode van vandaag.
Andere opvallende zalen zijn onder andere een verkenning van Chanels uitgesproken liefde voor sieraden en hoe avondkleding een belangrijk element is geworden van Chanels couturecollecties met een reeks cocktailpakken in een overvloed aan rijkelijk decoratieve stoffen zoals gouden en zilveren lamé-stoffen, geweven stoffen met textuur en zijde met ingewikkelde patronen.
Naast de mode is er een sectie gewijd aan het "onzichtbare accessoire", Chanels debuutparfum N°5, dat 's werelds bestverkochte parfum werd. Ontworpen als verlengstuk van haar kleding en als echo van haar visie op moderniteit, maakte Chanel van N°5 de handtekening van haar modehuis. Deze sectie belicht de lancering van Chanels make-up in 1924 en huidverzorging in 1927.
De finale van de tentoonstelling reconstrueert de spiegeltrap van Chanels Parijse atelier om de avondjurk en Chanels stijloefening te vieren, waarbij de nadruk ligt op hoe zij een ontspannen versie van de formele jurk voorstelde die zowel discreet als verfijnd was.
Bruno Pavlovsky, president van Chanel SAS en voorzitter van Chanel Fashion, zei: "We zijn blij en vereerd dat de eerste tentoonstelling gewijd aan Gabrielle Chanel in het Verenigd Koninkrijk wordt gepresenteerd in de V&A, een van de meest prestigieuze musea ter wereld. Gabrielle Chanel was een legende tijdens haar leven. Deze tentoonstelling analyseert haar bijdrage aan de mode en haar radicale visie op een stijl die moderniteit creëerde en de aspiraties van vrouwen en de evolutie van hun plaats in de maatschappij weerspiegelde."
‘Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto' in het V&A Museum in Londen loopt van 16 september tot 25 februari.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.