• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • C&A en Jean School werken samen aan Design Challenge 2015

C&A en Jean School werken samen aan Design Challenge 2015

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur

De derde editie van C&A's ontwerpwedstrijd staat in het teken van denim. Daarom besloot de van oorsprong Nederlandse modeketen om een samenwerking aan te gaan met de Jean School in Amsterdam, een denimacademie ontstaan uit de samenwerking tussen het ROC Amsterdam en House of Denim. Acht derdejaarsstudenten van de Jeans School zijn geselecteerd voor de C&A Design Challenge.

De acht studenten krijgen de opdracht om een iconische denimstijl - zoals een bootcut jeans of een spijkerjack - om te toveren tot een innovatief en stijlvol kledingstuk, dat zowel betaalbaar als toegankelijk is. Ook moet het stuk duurzaam zijn en goed in elkaar steken. Tijdens de selectieprocedure zal een jury van experts, bestaande uit vertegenwoordigers van C&A en de Jean School, de beste designconcepten uitkiezen. Uiteindelijk zullen er vier producten overblijven. In de finale zal ten slotte een winnaar gekozen worden. De winnende designs zullen worden geproduceerd en in beperkte editie worden verkocht in verschillende C&A winkels in Europa en online.

C&A in zee met Jean School

You Nguyen, hoofd denim bij C&A, zegt in een persbericht blij te zijn met de samenwerking met de Jean School. “Het biedt namelijk een unieke gelegenheid om de volgende generatie denimontwerpers klaar te stomen. Tijdens mijn eigen carrière heb ik het voorrecht gehad om samen te werken met enkele van de beste designers van die tijd, onder wie Junya Watanabe en Jean Paul Gaultier, alsook met opkomende talenten zoals Henry Holland. Het is een zeer belangrijke bron van inspiratie voor me geweest en ik ben ervan overtuigd dat we, samen met het designteam van C&A, heel wat van onze ervaring kunnen doorgeven aan deze uitzonderlijk getalenteerde en ambitieuze studenten. Ik kan niet wachten om mee te stappen in dit avontuur en om samen met de deelnemers het denimontwerp veilig te stellen voor de toekomst.”

De studenten hebben tot 20 februari de tijd om hun ontwerp in te dienen. Op 14 april, tijdens de officiële prijsuitreiking in Amsterdam, zullen de winnaars bekend worden gemaakt. Op 5 mei, wanneer de herfst-wintercollectie van C&A in Parijs wordt voorgesteld, zullen de winnende designs worden getoond. Uiteindelijk moeten de winnende ontwerpen vanaf 6 augustus in de winkels liggen.

Acht studenten Jean School genomineerd voor C&A-prijs

"De Jean School heeft net dezelfde visie als C&A op vlak van vakmanschap, duurzaamheid en het ondersteunen van toekomstige generaties en is dan ook de perfecte partner voor ons,” aldus Eva Ziegler, directeur brand & marketing bij C&A.

Na de wedstrijd is de samenwerking tussen de Jean School en C&A niet afgelopen. Wat de twee partijen verder gaan ondernemen is nog niet bekend. Wel zegt Ziegler: “Dit evenement is het eerste gezamenlijke initiatief binnen een breder en langlopend engagement en we kijken ernaar uit om dit designavontuur samen aan te vatten.”

C&A organiseerde de ontwerpwedstrijd voor het eerst in 2013. Toen maakten acht jonge ontwerpers uit Europa van gebruiksvoorwerpen, zoals lepels, vorken, messen, kopjes en schoteltjes, een modeontwerp. De Belgische Tom van der Borght won. Vorig jaar won Michael Hekmat, een 28-jarige ontwerper uit Warschau, de C&A Design Challenge. Hekman ontving een media- en prcampagne ter waarde van 50.000 euro, voor de verdere ontwikkeling van zijn carrière als modeontwerper.

C&A
C&A design challenge
House of Denim
Jean SChool