Mode-documentairemaker Charney Magri: “Kleding moet gekoesterd worden”
bezig met laden...
Berlijn - Charney Magri is een prijswinnende fotograaf, regisseur en producer die recentelijk co-producer was van een korte film genaamd ’Catwalk to Creation’, welke later dit jaar zal worden uitgebracht. Daarnaast is ze auteur, spreker, mentor en activiste. Met bijna 20 jaar ervaring in de mode industrie heeft Charney samenwerkingen op haar naam staan met grote namen: de Britse Vogue, Nick Knight, Ralph Lauren en de Estée Lauder Group, om maar wat voorbeelden te noemen. Daarnaast is ze woordvoerder voor de Global Fashion Exchange (GFX) en mede-oprichtster en CEO van Fashion 4 Change. FashionUnited sprak haar over de nieuwe dingen waarmee ze zich heeft beziggehouden en haar kijk op duurzaam leven.
FashionUnited: Charney, hoe ben je betrokken geraakt bij duurzaamheid?
Charney Magri: “Ik ben meer dan twintig jaar werkzaam geweest in de mode, beauty en reclame. Zo’n vier jaar geleden begon ik na te denken over mijn morele plicht, waardoor ik ging heroverwegen hoe ik meer waarde aan mijn leven kon toevoegen en hoe ik meer kon leven in lijn met mijn kernwaarden. Toen ik opgroeide in Australië, gold duurzaamheid als een gegeven. Er waren waterrestricties, dus we konden geen water verspillen; daarnaast scheidden we ons afval en gebruikten we voedselresten voor op de composthoop; recyclen was normaal. Er was ook duurzame mode. Eigenlijk was duurzaamheid overal aanwezig: van mode tot aan alle andere aankopen; eten, reizen, alle onderdelen van mijn leven. Nu gebeurt het allemaal op een grotere schaal en ik zoek proactief naar merken en bedrijven die een positieve verandering willen bewerkstelligen.”
”Toen, inmiddels lang geleden, verhuisde ik van Australië naar Groot-Brittannië. Ik had twee banen: ik werkte voor tijdschriften als de Britse Vogue gedurende de dag en fotografeerde in de avonden, omdat dit mijn passie was. Ik had het geluk dat ik de bekende modefotograaf Nick Knight fulltime mocht ondersteunen en zo mijn portfolio kon opbouwen.”
Wanneer raakte je voor het eerst geïnteresseerd in fotografie?
”Ik maak al foto’s sinds mijn dertiende. Het is zo’n grappige industrie, want je kan op ieder moment een camera oppakken en beginnen. Maar wanneer noem je jezelf dan fotograaf? Ik kreeg mijn eerste betaalde klus op mijn negentiende en studeerde af aan de universiteit toen ik 21 was.”
Wanneer bracht je jouw twee passies, fotografie en duurzaamheid, samen?
”Dat was vier jaar geleden. Ik vroeg me toen af in welke richting ik precies ging en besloot om op een duurzamere manier te werk te gaan. Op dat moment kwamen de projecten die ik deed uit passie samen met mijn commerciële werk en begon ik te focussen op het teweegbrengen van veranderingen in gedrag die een positieve impact zouden hebben. ‘Catwalk to Creation’ is het eerste grote project, en dit zal later dit jaar uitkomen. We lanceren het op Facebook en Instagram en ook op andere social media. ‘Catwalk to Creation’ is gemaakt onder Fashion 4 Change (F4C), met als hoofdmissie om duurzaamheid modieus te maken.”
Kun je ons wat meer vertellen over ‘Catwalk to Creation’?
De documentaire laat de omgekeerde route zien die twee duurzame kledingstukken afleggen, één gemaakt van natuurlijke vezels (wol) en de andere een nieuwe innovatie binnen de viscose ‘familie’. Zoals de titel al doet vermoeden, zien we hoe een kledingstuk op de catwalk is gekomen door terug te gaan naar het begin. Hoe een idee ontstaat en hoe het productieproces er vervolgens uitzien - van design tot aan de fabriek. Het is eigenlijk een kijkje achter de schermen om alles te laten zien dat komt kijken bij het maken van een kledingstuk. Het is gericht op consumenten maar ook op een B2B en B2C publiek.”
”Als co-producer is het mijn verantwoordelijkheid dat iedereen beseft dat ze een rol spelen bij het bereiken van een betere wereld. Dat ze zeggen: “Dit is mijn rol.” We moeten het hebben over verantwoordelijkheid; het is tijd om verder te kijken dan de campagnes die ik fotografeerde en bewustzijn te creëren in de industrie. Als consument willen we dat je geïnformeerd bent zodat je een bewuste en goed onderbouwde keuze kan maken. Momenteel is de informatie die je nodig hebt helaas niet direct beschikbaar; je moet echt actief op zoek en vaak spreken verschillende bronnen elkaar ook nog eens tegen - je raakt al snel verward. Nu is het tijdrovend om op de hoogte te zijn, en niet iedereen kan dit doen. Iedereen is verantwoordelijk: we moeten allemaal ons steentje bijdragen.”
Hoe is ‘Catwalk to Creation’ er uiteindelijk gekomen?
”Ik had lang geleden het idee om de reis die een kledingstuk aflegt in beeld te brengen. Toen mijn creatieve partner Ramzi Moutran en ik eens samenkwamen zijn we dit idee verder gaan uitwerken. We hebben verschillende ideeën op papier gezet en vervolgens bedachten we een documentaireserie, waar bij iedere aflevering een ander onderwerp uit de industrie centraal staat. Ondertussen volg je de omgekeerde route van een duurzaam kledingstuk. Zo bewijzen we dat duurzaamheid prachtig kan zijn. Samen met Ramzi ben ik naar India, Oostenrijk en door Groot-Brittannië gereisd om de serie te maken. ‘Catwalk to Creation’ is de eerste aflevering. Bovendien zal de film later deze maand worden afgespeeld op het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York om te laten zien dat wij de duurzame doelen van de VN steunen. Nog algemener willen we dat duurzaamheid onderdeel gaat vormen van ieders leven zodat het niet langer een modewoord blijft maar de norm wordt, een standaard die mensen hanteren.”
Laten we het tot slot nog hebben over Burberry & Co. - wiens probleem is het dat een goede voorraad die overblijft soms volledig wordt vernietigd?
”Het is een probleem voor de gehele industrie die ook nog eens invloed heeft op consumenten. Het is ook een positieve mogelijkheid om er iets aan te doen. Ik begrijp waarom bedrijven doen wat ze doen. Maar er zijn andere oplossingen; stoffen kunnen soms volledig uit elkaar worden gehaald om weer te worden hergebruikt. Het is een kwestie van in actie komen en je verantwoordelijkheid accepteren.”
”Wanneer we ons realiseren dat we klaar zijn met een eerdere oplossing, is het tijd om verandering in werking te stellen en iets te doen aan onze problemen. Zo moeten consumenten bijvoorbeeld kennismaken met kleding die is ontworpen voor een heel leven, niet maar één seizoen. We hebben geleerd dat we, iedere keer wanneer we uitgaan, een nieuwe outfit nodig hebben. Consumenten moeten opstaan en hun verantwoordelijkheid erkennen. Ze kunnen de regels veranderen; schuld ontkennen is geen oplossing. Bovendien raken consumenten geïnspireerd om de juiste vragen te stellen door initiatieven als Fashion Revolution, Who Made My Clothes en Catwalk to Creation. Vragen stellen is de eerste stap en zij kunnen het balletje laten rollen zodat uiteindelijk alles verandert. Kleding moet gekoesterd worden. We moeten onze items kopen, dragen, liefhebben, repareren en delen.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited DE en FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit Engels door May-Anne Oltmans.
Foto’s: achter de schermen bij ‘Catwalk of Creation’, via Charney Magri