Nieuwe tentoonstelling ‘The Hoodie’ zoomt in op werelden rondom het kledingstuk
bezig met laden...
Rotterdam - “Dit is geen typische mode tentoonstelling,” vertelt curator Lou Stoppard in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Na jarenlang met het idee voor de show rond te lopen, kan ze nu bij de tentoonstellingsruimte haar idee kwijt. De titel ‘The Hoodie’ doet vermoeden dat het enkel en alleen om het fysieke kledingstuk draait, maar na een bezoek in Rotterdam blijkt dat niet het geval.
“Het is geen definitieve ‘geschiedenis van de hoodie”, aldus de Britse Stoppard over de trui met een capuchon. “Het is een tentoonstelling over het kledingstuk en de thema’s waar het mee verbonden is.” Privacy, jongerencultuur, sociale ongelijkheid en subculturen, om er maar een paar te noemen. “Het is het laatste politieke kledingstuk in de westerse mode,” aldus de curator. “Het is verbonden aan morele paniek maar ook aan trends en high fashion. Het heeft twee kanten.”
‘The Hoodie’ geen ‘traditionele mode-tentoonstelling’
Om alle werelden te laten zien waaraan de hoodie verbonden is, heeft Stoppard ervoor gekozen om niet alleen diverse vormen van het kledingstuk te tonen, maar ook video’s, fotografie, kunstwerken en digitale objecten. “Het zijn beelden en objecten die de stereotypering van het item hebben gevormd.” Stoppard nodigde daarbij twee kunstenaars uit, Bogpmir Doringer en Angelica Falkeling om hun visie op het thema te vertalen. Doringer focust zich op de diverse verbeeldingen en representaties van de hoodie in de media en zet hiermee zijn onderzoek naar vraagstukken met betrekking tot privacy en surveillance verder. Falkeling gaat dan weer in op de productie van katoen, waar de meeste hoodies van gemaakt worden. De kunstenaar gaat in op welke impact de katoenindustrie heeft op de betrokken samenlevingen en het klimaat.
De tentoonstelling is dan ook een echte mix aan media en uitingsvormen. In totaal telt de show 100 bijdragen van kunstenaars, ontwerpers en fotografen. Onder andere items van Vetements, C.P. Company, Exactitudes, Champion en Off-White zijn te zien. Verspreid over de tentoonstelling staan nonchalant gepositioneerde mannequins met hoodies. Wanneer men even niet oplet, verontschuldig je bijna aan een van deze mannequins, zo levensecht zijn ze mede dankzij de hoodies. Het herinnert meteen aan een van de thema’s van de tentoonstelling: privacy. In eerste instantie is het namelijk niet te zien of het gaat om een mens of een mannequin. Het is een slimme manier van Stoppard om het thema nog meer vorm te geven.
Stoppard hoopt dat de tentoonstelling aanzet tot discussie. “De thema’s zullen voor weinig mensen compleet nieuwe zijn, ze zullen zich bewust zijn van de privacy-problemen, de trends of de productieketen. Ik wil graag dat ze het gesprek starten.” De curator geeft aan dat consumenten ook actief kunnen bijdragen aan de tentoonstelling. Als zij bijvoorbeeld een bepaald thema of verhaal missen die erbij past, kunnen zij een suggestie indienen. Stoppard is dan ook benieuwd hoe de tentoonstelling ooit zal ontwikkelen, mocht deze gaan reizen. Voor nu is de show nog te zien 12 april 2020 in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Beeld: Via Het Nieuwe Instituut/ Petra van der Ree