• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Thierry Mugler Couturissime: Femmes fatales en wilde beesten in multimediaal spektakel

Thierry Mugler Couturissime: Femmes fatales en wilde beesten in multimediaal spektakel

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Cultuur|REPORTAGE

Ontwerper Thierry Mugler had nog nooit ‘Ja’ gezegd tegen een voorstel om een tentoonstelling over zijn werk te maken. Tot hij Nathalie Bondil, algemeen directeur en hoofdcurator van het Montreal Museum of Fine Arts tegenkwam. Het resultaat is de tentoonstelling ‘Thierry Mugler Couturissime’ die nu voor het eerst Europa aandoet met de opening in de Kunsthal in Rotterdam. De ontwerper wilde geen ‘begrafenis tentoonstelling’, zoals hij een retrospectief noemt, maar iets dat leeft. Tijdens de press preview van de tentoonstelling in Rotterdam blijkt dat de ontwerper zijn belofte heeft waargemaakt.

Voor wie Mugler nog niet kent, de ontwerper maakte in de jaren zeventig, tachtig en negentig furore met zijn futuristische ontwerpen en zijn femmes fatales die hij de catwalk opstuurde. Niet alleen werkte hij samen met een groot aantal sterren (Lady Gaga, David Bowie en Madonna om maar enkelen te noemen), hij liet ook het grotere publiek toe bij zijn shows. In 1984 zette hij een spektakel op poten in Parijs waar meer dan 6.000 toeschouwers op af kwamen (4.000 kochten een kaartje van bijna 200 franc) en waar 800 projectoren, 350 ontwerpen, 60 modellen en 40 kappers en visagisten voor werden ingezet. Als Mugler iets doet, dan doet hij het groot.

Tekst loopt verder onder de foto’s.

Thierry Mugler-tentoonstelling maakt Europees debuut in Kunsthal in Rotterdam

De ontwerper sloeg al aanbiedingen van het Metropolitan Museum of Art in New York, het Victoria & Albert Museum in Londen en de tweede grote modemusea uit Parijs af. Waarom hij dan wel ja zei tegen Bondil? “Ze snapte het meteen. Ze vond mijn werk opnieuw uit en ik dacht: dit is het.” Bondil was de enige die voorstelde om zijn werk te ensceneren en zijn vernieuwde visie neer te zetten. Vanaf dat moment was het makkelijk ‘ja’ te zeggen voor de ontwerper.

De tentoonstelling is opgesteld in zes aktes. Elk van deze zalen, oftewel aktes, zoomt in op een ander aspect van Muglers werk. Zo is er een zaal die inzoomt op de relatie van de ontwerper met sterren, een ander is gewijd aan zijn werk uit 1985 voor het theaterstuk Lady Macbeth, de derde aan de Glamazons van Mugler, de vijfde aan de futuristische ontwerpen met robot elementen en de laatste aan de dierlijke metamorfoses. De vierde zaal verdient een bijzondere vermelding aangezien deze zaal tot stand is gekomen met de Helmut Newton Foundation. De stichting, opgezet door de wereldberoemde modefotograaf, werkte nog nooit op deze manier samen met een museum, zo vertelt Matthias Harder van de stichting tijdens de pers preview. Normaal gesproken zet de organisatie een gehele tentoonstelling op, nu deed het alleen een bijdrage in de vorm van een zaal. Newton en Mugler werkte namelijk twintig jaar lang samen en inspireerde de ontwerper ook om zelf fotografie op te pakken. Naar verluidt bemoeide Mugler zich namelijk zoveel met de fotoshoot dat Newton hem toebeet om het zelf dan maar te doen, zo vertelt Harder.

Tekst loopt verder onder de foto.

‘Thierry Mugler Couturissime’-tentoonstelling duikt diep in de wereld van Franse ontwerper

De oplettende kijker merkt ook een Nederlandse tintje op aan de tentoonstelling. De mannequins zijn namelijk gemaakt door Hans Boodt Mannequins in Rotterdam. De samenwerking ontstond voor de opening in Montreal, maar de mannequins zijn als vanzelfsprekend mee verhuisd naar Rotterdam. “Het is een totaal design proces geweest in samenwerking met Thierry Mugler. We hebben de mannequins custom gemaakt naar wens en design van Mr. Mugler en naar de handtekening van Mr. Mugler,” aldus het bedrijf tegen FashionUnited.

Een speciale vermelding verdient ook de multimediale aanpak van de tentoonstelling. Het gaat hier niet alleen om video’s en geluiden die zijn toegevoegd aan de opzet, maar ook een 4D-presentatie in één van de zalen en de projecties op de muren van een ander. Het laat maar weer eens zien dat Mugler nog steeds graag tegen de grenzen aanduwt van wat mogelijk is. Enkele highlights, er zijn er veel te noemen, uit de tentoonstelling zijn onder andere de Maschinenmensch, een verchroomde bodysuit, uit de jubileum collectie van Mugler, of de Chimera, gebaseerd op een mythologisch beest, met een gouden pantser en vele schubben. Hoe dan ook is de tentoonstelling een deep dive in de wereld van Mugler waarin je even ondergedompeld wordt in zijn ideëen. Van de ene verwondering in de andere.

Thierry Mugler Couturissime is nu te zien in de Kunsthal in Rotterdam tot en met 8 maart 2020.

Beeld: Kunsthal/ Marco de Swart, Portret Thierry Mugler: Reinier RVDA

Kunsthal Rotterdam
Thierry Mugler
Thierry Mugler Couturissime