Het derde kwartaal van het lopende boekjaar verliep moeizaam voor modehuis Burberry. Het Britse bedrijf boekte een omzetstijging van slechts 1 procent, terwijl de vergelijkbare omzet onveranderd bleef. Wellicht was dit beter dan de daling van 4 procent in het tweede kwartaal, maar lager dan verwacht.

CEO en creatief directeur Christopher Bailey sprak van een ’zwaarder dan verwacht retailklimaat’ in de luxesector, en zei dat de toekomst voor luxe onzeker bleef. Om dit tegen te gaan werkt Burberry aan manieren om de kosten te drukken en efficiënter te produceren, hetgeen zal leiden tot een brutowinst voor het volledige boekjaar in overeenstemming met marktprognoses.

Bailey benadrukte de positieve ontwikkeling gedurende het kwartaal, wel te verstaan het herstel van de Chinese markt en het uitstekende resultaat van de digitale activiteiten in alle markten, dankzij de lancering van een nieuw mobiel platform.

In de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika groeide de omzet met ongeveer 4 tot 6 procent. Met name Italië, Duitsland en Spanje leverden een positief resultaat. Ook Noord- en Zuid-Amerika boekten een kleine verbetering.

Met uitzondering van Hongkong en Macau, zag de regio Azië Pacific de omzet met enkele cijfers groeien. De moeilijkheden in die twee markten zorgde er echter voor dat de gehele omzet met zo’n 4 to 6 procent daalde.

Mochten de wisselkoersen stabiel blijven, dan verwacht Burberry voor dit volledige boekjaar een winststijging van ongeveer 10 miljoen pond (13,3 miljoen euro). Het modehuis verwacht een lichte stijging van de retailomzet en een onveranderde omzet uit groothandelsactiviteiten (gelijk aan het H2 2014-5 resultaat van 331 miljoen pond.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN