CEO Abercrombie & Fitch stapt per direct op
bezig met laden...
CEO en lid van de Raad van Bestuur Mike Jeffries is met onmiddellijke ingang met pensioen gegaan. Dat heeft Abercrombie & Fitch Co. in een statement bekend gemaakt.
Jeffries laat in het persbericht weten: "Het was een eer om deze buitengewoon getalenteerde groep mensen te leiden. Ik geloof dat het nu de juiste tijd voor nieuw leiderschap om het bedrijf voort te zetten in de volgende fase van haar ontwikkeling.”
Grote managementverschuivingen na vertrek CEO
Met het vertrek van Jeffries zijn er ook managementverschuivingen bekend gemaakt. De huidige niet-uitvoerend voorzitter van de raad, Arthur Martinez, zal Executive Chairman geworden. De raad heeft een Office of the Chairman samengesteld, bestaande uit Martinez, COO Jonathan Ramsden, Christos Angelides, Brand President van Abercrombie & Fitch, en Fran Horowitz, Brand President van Hollister. Zij zullen onder leiding van Martinez de strategie van het bedrijf bewaken en verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse gang van zaken, tot er een nieuwe CEO is benoemd. De Raad van Bestuur is al begonnen met een zoektocht naar een geschikte opvolger voor Jeffries.
"Wij hebben vertrouwen in ons getalenteerde senior leadership team en in de stappen die we nemen om onze merken en onderneming te revitaliseren," zegt de heer Martinez. "We zijn er ook van overtuigd dat onze zoektocht een nieuwe leider zal brengen, met de vaardigheden en expertise waar Abercrombie & Fitch ten volle van kan profiteren en groeimogelijkheden en een aandeelhouderswaarde kan opbouwen."
Positie van Abercrombie & Fitch CEO al langer onzeker
Hoewel Jeffries zelf zegt dat ‘het tijd is voor een nieuwe leider’, schrijven veel media zijn vertrek toe aan de tegenvallende prestaties. Jeffries lag al een tijd onder vuur door slechte resultaten, nadat de vergelijkbare omzet al elf kwartalen op rij bleef dalen. Er zou te veel nadruk hebben gelegen op marketing en kostenvermindering, en te weinig op de verbetering van het productassortiment van de tienermodeketen. Ook zijn reputatie stond ter discussie: de excentrieke opmerkingen van Jeffries hebben altijd voor veel kritiek gezorgd. Zo zei hij dat de kleding niet voor dikke klanten bedoeld was en dat hij de kleding nog liever zou verbranden dan het aan daklozen te geven.
Vorig jaar, wederom rond 10 december, werd Jeffries’ contract (dat vanaf februari 2014 inging) met een jaar verlengd. Aandeelhouder Engaged Capital, dat 0,5 procent van de aandelen bezit, had in plaats van contractverlenging echter ontslag geëist. Onder druk van investeerders verloor Jeffries een maand na zijn contractverlenging zijn positie als voorzitter bij Abercrombie & Fitch. Bij het aanblijven van Jeffries maakte het bedrijf ook bekend merkvoorzitters aan te nemen voor de merken Abercrombie & Fitch, Abercrombie Kids en Hollister, met als uiteindelijk doel om een van de merkvoorzitters later naar voren te schuiven als opvolger van Jeffries.
Mike Jeffries stond al sinds 1992 aan het roer bij het bedrijf. Hij veranderde het merk in een groot retailmerk, herkenbaar aan het grote Abercrombie & Fitch-logo op de kleding. In combinatie met uitdagende advertenties en lage prijzen zorgde dit voor een groot succes. In de afgelopen jaren verloor de winkelketen echter veel aan populariteit, mede door de strenge richtlijnen voor het modelachtige uiterlijk van het personeel en elitaire uitspraken van Jeffries over het imago van het merk. In mei dit jaar zei Jeffries nog tegen Business of Fashion het winkelconcept aan te passen wegens tegenvallende omzetcijfers; zo zou de muziek zachter gezet worden, de ramen zouden niet langer worden afgeplakt en ook de parfumlucht in de winkels zou minder worden. Ook zou er voor het eerst zwarte kleding worden verkocht.
Investeerders reageerden positief op het vertrek van Jeffries; de beurswaarde van Abercrombie & Fitch steeg meteen met 9,8 procent.