• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Comité Colbert nieuwe voorzitter European Cultural and Creative Industries Alliance

Comité Colbert nieuwe voorzitter European Cultural and Creative Industries Alliance

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen

Het Comité Colbert, de Franse belangenbehartiger van luxemerken, is aangesteld als voorzitter van de European Cultural and Creative Industries Alliance (ECCIA). De Europese organisatie omvat naast Comité Colbert vier andere nationale verenigingen: het Spaanse Circulo Fortuny, het Italiaanse Fondazione Altagamma, het Duitse Meisterkreis en Walpole British Luxury uit Groot-Brittannië.

Guillaume de Seynes, vice-voorzitter van het Comité Colbert, zal de komende twee jaar optreden als voorzitter van ECCIA. Het doel van de overkoepelende Europese organisatie is om een stem te geven aan luxemerken en Europese instanties aan te spreken op zaken als de bescherming van intellectueel eigendom en het garanderen van markttoegang.

”De Europese high-end industrieën gelden als een ambassadeur van Europese waarden van excellentie, kennis, cultuur, creativiteit en innovatie,” stelde De Seynes in een persbericht. “Daarom zijn deze industrieën een belangrijke pijler in het stimuleren van groei en banen in Europa. In mijn nieuwe rol als voorzitter van ECCIA wil ik Michael Ward graag bedanken voor zijn leiderschap in de afgelopen twee jaar. Ik kijk ernaar uit de high-end sector verder te ontwikkelen zodat het onmisbaar blijft voor de culturele- en creatieve industrieën.” De Seynes verwees in zijn toespraak naar Walpole-voorzitter Ward die hiervoor bij ECCIA aan het roer stond.

De reden dat Comité Colbert is gekozen als nieuwe voorzitter heeft volgens ECCIA te maken met het feit dat deze nationale organisatie zich sinds 2011 sterk heeft ingezet voor het verbeteren van de samenwerking tussen Europese luxebedrijven. Zo richtte comité een aparte categorie voor Europese leden op, waardoor zes buitenlandse bedrijven bij de vereniging zijn aangesloten.

ECCIA werd in oktober 2010 opgericht om de belangen van Europese luxemerken te behartigen. De luxesector is goed voor 4 procent van de Europese handelsomzet en biedt ruim 1,7 miljoen mensen een baan. De vijf leden van ECCIA representeren in totaal ruim 400 luxemerken, waaronder Burberry, Jimmy Choo en en Chanel.

Comité Colbert
ECCIA
European Cultural and Creative IndustriesAlliance
Luxemerken
luxesector