De 15-jarige die de streetwear-wereld verovert
bezig met laden...
New York - Slechts 15 jaar oud is Evan Sharma uit Ontario en op zijn jonge leeftijd wordt hij gezien als een 'wonderkind' voor zijn bijdragen aan de kunst. Nadat hij talloze schilderijen voor meer dan 20.000 dollar per stuk heeft verkocht bij internationale veilingen, betreedt de jonge maker nu de mode-industrie met de lancering van een streetwearlabel RBLB (Right Brain Left Brain).
Sharma introduceerde onlangs een eerste collectie, voor voorjaar 2019, tijdens NYFW. Hij werd geselecteerd om deel te nemen aan het Fashion Future Stars-programma van de Parsons School of Design. Parsons zag voor hem af van de leeftijdsgrens van 19+ jaar die normaal voor studenten wordt gehanteerd.
Fashion Future Stars was een 'achter de schermen op New York Fashion Week-ervaring' om opkomende ontwerpers een 'hands-on fashion bootcamp' te bieden. Het vierdaagse evenement werd georganiseerd door Parsons School of Design in samenwerking met Yellowbrick. Tussen de masterclasses en feedback van experts door, werden Sharma en zijn mede-deelnemers ondergedompeld in de dagelijkse routine van NYFW, terwijl de leermiddelen bevorderlijk waren voor de lancering van een modemerk.
"Het was een fantastische ervaring voor mij om in hetzelfde rijk te zijn als deze geweldige ontwerpers, en om de modeweek te kunnen ervaren door middel van het Parsons en Yellowbrick programma", vertelt Evan Sharma aan FashionUnited.
Sharma's inspiratiebronnen vormen een coherent beeld
Geïnspireerd door Leonardo da Vinci en het concept van de multidisciplinaire Renaissance Man viert Sharma de combinatie van creativiteit en de analytische kant van de menselijke geest - vandaar de naam van zijn merk Right Brain Left Brain.
"Ik haal inspiratie uit mode naar kunst en vice versa, van kunst naar mode", zegt Sharma. "Ik denk echt dat beide werelden op dit moment erg op elkaar lijken, dus hoewel ik beide [kunst en mode] doe, zou ik zeggen dat beide ook deel uitmaken van elkaar."
De inspiratiebronnen voor de voorjaarscollectie 2019, het creatieproces en het eindproduct zijn deels afkomstig van de rechter hersenhelft en deels van de linker. "Voor het ontwerpproces doorloop ik inspiratiebronnen die ik heb van de kunstkant, van verschillende kunstenaars of van muzikanten. Aan de analytische kant breng ik de technische ontwerpelementen samen die geïnspireerd zijn door de wetenschap, bijvoorbeeld NASA engineering."
De debuutcollectie van het merk haalt ook designinspiratie uit delen van het brein om terug te grijpen naar het oorspronkelijke concept van RBLB. "Het wordt technisch, maar ook zeer artistiek", aldus de jonge ontwerper. "Bijna representatief voor de kunstcultuur gemengd met een veel analytischer gedeelte.
De collectie, die waarschijnlijk in mei te koop is, zal T-shirts, hoodies, en een broek omvatten. Hoewel de prijzen nog worden bepaald, verwacht Sharma dat een hoodie tussen 400 en 500 dollar gaat kosten.
"Ik wil tussen de luxe- en de streetwearsector in opereren," legt hij uit. "In de lijn van het werk van ontwerpers als Virgil Abloh, die zijn begonnen om die kloof te dichten. Dat biedt een nieuw merk ook meer mogelijkheden."
"Nu is zeker een schakelmoment voor streetwear omdat de high fashion wereld en de streetwear wereld samenkomen in één, en veel van de luxe huizen elementen uit de streetwear cultuur meenemen in hun nieuwe collecties."
RBLB wordt straks onder meer verkocht via Shopify en de Canadese streetwear retailer CNTRBND met een popup store. Het merk is nog op zoek naar popup mogelijkheden in New York.
Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited.com.
Alle foto's via RBLB