De loopbaan van ondernemer/oprichter Modefabriek Rick van Rijthoven
bezig met laden...
- Geboortedatum en -plaats: 16/06/67, Den Helder
- Woonplaats: Hilversum
- Opleiding: Middelbare Detailhandel School. “Om iets voor jezelf te beginnen moest je ondernemerspapieren hebben. Ik was vervroegd met de Havo gestopt, maar op de MDS voelde ik me als een vis in het water. Dat ging tenminste ergens over. Ik ben goed afgestudeerd.”
- Bijbanen: “Schoonmaker bij Albert Heijn, fotomodel, enquêteer voor De Bijenkorf, magazijnmedewerker BATA, verkoopmedewerker op de campingafdeling bij V&D. Ik heb vanaf mijn 14e altijd gewerkt en had meerdere baantjes tegelijkertijd. Stage heb ik gelopen bij Alessandro Caselli, een vriend van Giorgio Armani. Tijdens mijn studie kwam iemand van Dormael vragen of ik na mijn studie bij hen wilde komen werken.”
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Sinds vorig jaar ben ik verantwoordelijk voor nieuwe projecten van de Modefabriek. Momenteel werk ik tegelijkertijd aan een aantal projecten, waardoor mijn werkdag er zeer wisselend uitziet. Inhoudelijk hou ik mij niet meer met Modefabriek en Kleine Fabriek bezig.
Heb je altijd al in de mode willen werken?
“Het is zo gelopen. Op jonge leeftijd ligt de wereld voor je open en door toevalligheden kom je ergens terecht. Je kunt het niet altijd plannen. Toen ik 18 was had ik nooit bedacht dat ik beursorganisator zou willen worden.”
Hoe organiseer je werk en privé?
“Dat is inmiddels heel strikt gescheiden. Vroeger liep het meer door elkaar heen. Ik probeer het er nu thuis niet over te hebben.”
Heb je een mentor/voorbeeld gehad?
“Ik heb niet bewust te horen gekregen: ‘Jij moet dit of dat doen’. Je moet je gevoel volgen. Mijn ouders waren altijd voor een vaste baan. Ik niet. Ik wilde kijken waar mijn grenzen lagen. Die heb ik overigens nog steeds niet gevonden.”
Heb je advies voor jonge mensen die jouw baan zouden willen?
“Als je een idee hebt, ga er dan voor. Maar wel alleen als je er honderd procent achter staat. Laat je niet afleiden en wees bescheiden. Alle mensen die ik ken die het gemaakt hebben zijn heel erg bescheiden. Dat is heel belangrijk. En wat is succes nou eigenlijk? Dat is heel subjectief.”
Wat is je belangrijkste/meest doorslaggevende werkervaring?
“Dat ik geen aandelen kon verkrijgen in dat babybeddengoed bedrijf! Toen ben ik voor mezelf begonnen. Het hoogtepunt is de oprichting van DNA, Modefabriek, de Kleine Fabriek en Showroom en het terugkopen van de aandelen van De Telegraaf.”
CV
- 1987: Assistent bedrijfsleider Classics (nieuw winkelconcept Dormael) in Alkmaar.
- 1988: Assistent bedrijfsleider Mac & Maggie, Amsterdam. “Bij Mac & Maggie kwam ik mijn huidige zakenpartner, Lucel van der Hoeven, tegen. We zijn op dezelfde dag jarig en onze vaders hebben 25 jaar samengewerkt. Het klikte meteen. Hij is mijn soulmate.”
- 1990: Weg bij Mac & Maggie. “Het klikte niet met de nieuwe bedrijfsleider. Van de ene op de andere dag ben ik advertenties gaan verkopen voor een soort Gouden Gids. Toen ik drie weken later een advertentie wilde verkopen aan een babybeddengoed bedrijf, bood dat bedrijf me een baan aan.”
- 1990: Vertegenwoordiger babybeddengoed. “Op mijn 22e ging ik daarvoor het land in. Dat was een erg leuk familiebedrijf. De Italiaanse eigenaar herkende zichzelf in mij. Binnen no-time deed ik er alles. Toen ik opperde dat ik aandelen wilde kopen, bleek dat niet te kunnen maar kon ik wel een dubbel salaris krijgen. Toen ben ik weggegaan.”
- 1994: Start agentuur met Lucel van der Hoeven.
- 1995: Met Van der Hoeven leerlabel DNA begonnen. “Als bijbaan werkte ik toen ook ’s avonds nog achter de bar in een sportschool. Om de maandelijkse kosten te kunnen betalen.”
- 1996: Eerste editie Modefabriek. “We stonden in de file bij Sint-Job-in-‘t-Goor en dachten: ‘Laten we een beurs beginnen’. Er waren wel allerlei beurzen, maar wij vonden ze zeer gedateerd.”
- 2005: 50 procent van de aandelen van Modefabriek verkocht aan Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG).
- 2008: Aandelen teruggekocht van TTG.
- 2009: Verkoop DNA
Dit artikel is gepubliceerd de ‘Werken in de mode’ special 2010, van het FashionUnited print vakblad.