• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Een buitengewone modecarrière: Elizabeth Way - Associate Curator bij The Museum at Fit

Een buitengewone modecarrière: Elizabeth Way - Associate Curator bij The Museum at Fit

Door Ameera Steward

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen
Elizabeth Way. Photo by Eileen Costa via Flickr.

Elizabeth Way is Associate Curator in het Museum van het Fashion Institute of Technology (FIT) en tevens modehistorica. Haar onderzoek richt zich op het snijvlak van de zwarte Amerikaanse cultuur en mode.

Haar meest recente project is de tentoonstelling Fresh, Fly, Fabulous: 50 Years of Hip Hop Style die de 50e verjaardag van Hip Hop viert.

OVER DEZE SERIE

De mode-industrie is meer dan alleen banen in ontwerpen of styling. Net als elke andere sector is mode een business, dus er is een plek en een baan voor iedereen. Dat geldt ook voor iemand die van wiskunde houdt, iemand die alleen van winkelen houdt of iemand die zakelijk ingesteld is.

Het woord "iedereen" verwijst niet alleen naar mensen met verschillende interesses of functietitels, maar ook naar mensen van een ander ras of geslacht. We hebben besloten om te benadrukken hoe divers de mode-industrie is, zou kunnen zijn en zou moeten zijn met een reeks verhalen over zwarte professionals met een niet zo doorsnee modecarrière.

Hoe ben je in de modewereld terechtgekomen?

"Ik ben opgegroeid met een grote belangstelling voor mode," zegt Way. "Ik groeide op in het zuiden van Maryland, dus niet echt een stedelijke of chique omgeving, nogal landelijk. Maar ik hield van Vogue Magazine, Harper's Bazaar en W. Ik las gewoon zoveel modetijdschriften en ik was echt geïnteresseerd in mode."

Deze onmiskenbare interesse in mode zette haar aan tot een carrière in modeontwerp. Ze ging naar de Universiteit van Delaware en studeerde kledingontwerp en geschiedenis. Tegen de tijd dat ze afstudeerde wist ze zeker dat ze geen modeontwerpster meer wilde worden. "Ik had niet echt de creatieve passie, maar ik hou echt van patronen maken," legt Way uit.

Vanwege haar liefde voor het maken van patronen schreef ze zich in voor een aanvullend programma aan Central Saint Martins aan de University of the Arts in Londen om creatief patroonsnijden te studeren, wat haar rond 2008 aan het werk zette als patroonsnijder bij een klein designlabel in New York. Maar ook dat beviel niet zo goed.

Daarom keerde ze terug naar haar achtergrond in geschiedenis en ging van 2009 tot 2011 aan de slag als kostuumontwerpster bij het kostuumatelier van de University of Delaware Ensemble Players (REP).

"Theater was niet echt mijn terrein, ook al hield ik van kleding", zegt Way. "Dus toen ontdekte ik een afstudeerrichting kostuumstudies aan de New York University. Ik heb me aangemeld voor die opleiding en dat heeft me op het pad gezet naar curatie. Maar ik heb het gevoel dat mode en geschiedenis altijd een beetje op de achtergrond meespeelden."

Wat is je huidige baan in de modewereld?

Als associate curator zijn Way's taken gericht op tentoonstellingen door middel van curatie, onderzoek en het schrijven van dingen zoals tentoonstellingsboeken. De tentoonstelling Fresh, Fly, Fabulous: 50 Years of Hip Hop Style heeft bijvoorbeeld een begeleidend boek geschreven door Way en haar co-curator Elena Romero. Daarnaast geeft ze ook rondleidingen, maakt afspraken met onderzoekers die het museum bezoeken en heeft ze taken binnen de afdeling, zoals samenwerken met het team van conservatoren en het educatieteam om programma's rond de tentoonstellingen te maken.

"Het zijn veel verschillende petten," zegt Way.

Ze voegt eraan toe dat haar typische dag bestaat uit het beantwoorden van e-mails, het bijwonen van vergaderingen en af en toe onderzoek doen en interactie met de tentoonstellingen. Maar over het algemeen "is het iets minder sexy dan mensen denken".

Een woordje carrièreadvies

Way, die momenteel werkt aan haar PhD in modecuratie aan Central Saint Martins aan de University of the Arts in Londen, zegt dat voor degenen die modecurator of modehistoricus willen worden, "een opleiding echt de sleutel is".

Ze voegt eraan toe dat, hoewel er in het hele land verschillende programma's zijn voor mensen die een carrière in curatie of geschiedenis willen, er niet zoveel programma's zijn met een concentratie in mode.

"Maar er zijn veel verschillende manieren om het academisch te benaderen," legt Way uit. "Dus soms moet je creatief zijn als je probeert mode academisch te bestuderen."

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Workinfashion