Haider Ackermann nieuw creatief directeur Berluti
bezig met laden...
Berluti vaart een andere koers met de benoeming van Haider Ackermann als de nieuwe creatief directeur van het luxe mannenmode merk. Hij volgt Alessandro Sartori op en zijn eerste collectie staat gepland voor herfst 2017.
Van oorsprong was Berluti, sinds 1993 onderdeel van luxeconcern LVMH, een conservatief, traditioneel schoenenmerk met een klein assortiment maatwerk. Schoenen vertegenwoordigen nog steeds ongeveer de helft van de activiteiten. Ackermann staat echter bekend om zijn relaxte, hippe sweatshirts en hoodies, geliefd onder celebrities als Kanye West.
”We zijn geen kleermakers merk,” zei Antoine Arnault, CEO van Berluti, in een persverklaring. “Als je onze winkels bezoekt hebben we inderdaad ook luxueus maatwerk, maar we zijn een luxe mannenmode merk waar kleermakers werk en informele mode elkaar kruisen. En de combinatie van de twee is wat het interessant maakt.”
Alles draait om informele mannenmode
In een interview met WWD gaf Arnault toe dat informele mannenmode de overhand krijgt. “In alle categorieën - zij het T-shirts of truien - draait het om informeel in plaats van maatwerk.” Ackermann past goed in dit plaatje en volgens Arnault was er een onmiddellijke klik tussen de twee toen zij elkaar voor het eerst vóór de zomer ontmoetten.
”We waren het snel eens over de visie,” aldus Arnault. “Hij wist veel over Berluti, had veel kennis van de markt, en had veel respect voor onze savoir faire. Zijn idee van luxe kwam overeen met die van ons.”
Ackermann, die opgroeide in landen als Chad, Ethiopië, Algerije, Nederland en België, heeft een eclectische, mondaine stijl, maar volgens Arnault is hij lang niet zo radicaal als hij lijkt. Angst voor vervreemding van bestaande klanten van Berluti heeft hij dus niet.
Ackermann blijft tevens werken aan zijn eigen modemerk, dat hij in 2003 lanceerde en inmiddels grote namen als Tilda Swinton tot zijn fans rekent. In 2013 showde hij voor het eerst in Parijs.
Als onderdeel van LVMH publiceert Berluti geen aparte cijfers, maar volgens Arnault gaat het goed met het merk, met een omzetgroei hoog in de dubbele cijfers. Inmiddels telt het label wereldwijd 45 boetieks en 20 groothandelsklanten.
foto: Haider Ackermann/Facebook