• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Italië: een jaar en acht maanden geëist tegen influencer Chiara Ferragni

Italië: een jaar en acht maanden geëist tegen influencer Chiara Ferragni

Influencer Chiara Ferragni riskeert een gevangenisstraf voor vermeende fraude. Het parket van Milaan eist een jaar en acht maanden voor de misleidende promotie van liefdadigheidsgebak.
Mensen
Credits: Chiara Ferragni
Door AFP

bezig met laden...

Automatische vertaling

Lees het origineel fr of ja
Scroll down to read more

Het parket van Milaan heeft dinsdag een gevangenisstraf van een jaar en acht maanden geëist tegen de Milanese influencer Chiara Ferragni. Zij staat terecht voor vermeende fraude bij de promotie van kerstcake voor liefdadigheid.

Chiara Ferragni, de grootste influencer van Italië met 28 miljoen volgers, staat terecht voor fraude met verzwarende omstandigheden. De zaak draait om de promotie van een pandoro – een kerstcake vergelijkbaar met panettone – en paaseieren. Ze beweerde dat de verkoop ervan geld zou inzamelen voor goede doelen of sociale projecten.

Tijdens de besloten zitting dinsdag in de rechtbank van Milaan, ontkende de 38-jarige influencer dat ze de beschuldigingen en verklaarde dat zij altijd ‘te goeder trouw’ heeft gehandeld, aldus haar advocaat Giuseppe Iannaccone.

Chiara Ferragni verklaarde zelf na afloop van de zitting dat ze ‘vol vertrouwen’ is, zonder verder commentaar.

Haar advocaat zal pleiten tijdens een volgende zitting en de uitspraak wordt in januari verwacht. Als Chiara Ferragni schuldig wordt bevonden, is de kans klein dat ze de gevangenis in gaat. Celstraffen van minder dan twee jaar zijn uitzonderlijk in Italië.

Chiara Ferragni begon haar carrière op internet in 2009 met de modeblog ‘The Blonde Salad’. Ze groeide uit tot een belangrijke persoonlijkheid in de Italiaanse mode en op sociale media, met samenwerkingen met merken als Dior, Chanel en Tod's.

Ze deelde haar glamoureuze leven en haar relatie met rapper Fedez, van wie ze in 2024 scheidde. Sociale media dienden als springplank voor de lancering van haar eigen mode- en make-upmerk.

De fraude-aantijgingen hebben echter haar reputatie en haar samenwerkingen met merken geschaad.

De verkoop van de ‘Pandoro Pink Christmas’, een speciale editie van een cake gelanceerd in 2022 en geproduceerd door Balocco, was bedoeld om geld in te zamelen voor kinderen in een ziekenhuis in Turijn.

De Italiaanse Autoriteit voor Communicatie (AGCOM) stelde eind 2023 echter vast dat er maanden eerder slechts een eenmalige donatie van 50.000 euro aan het ziekenhuis was gedaan. Consumenten werden ondertussen misleid te geloven dat hun aankoop het ziekenhuis ten goede zou komen.

In december 2023 legde de AGCOM een boete van een miljoen euro op aan twee bedrijven van Ferragni wegens oneerlijke handelspraktijken in het kader van de ‘Pandoro Pink Christmas’-actie. Dit bedrag is gelijk aan de winst die met de actie werd behaald.

Balocco kreeg een boete van 420.000 euro.

De AGCOM onderzocht ook paaseieren van het merk Ferragni die in 2021 en 2022 op de markt kwamen en eveneens gekoppeld waren aan een sociaal initiatief.

Italië heeft sindsdien de regels voor grote influencers aangescherpt. Sinds begin november moeten zij zich registreren bij de AGCOM en zich houden aan transparantieregels.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Chiara Ferragni