• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • LVMH leidt met speciaal instituut de volgende generatie vakmensen op

LVMH leidt met speciaal instituut de volgende generatie vakmensen op

Bij Franse luxegroep LVMH brengt het Institut des Métiers d’Excellence een nieuwe generatie ambachtslieden, ontwerpers en hospitality experts zeldzame vaardigheden bij. Dit zijn beroepen met sterke kansen op de arbeidsmarkt. Hoe dit er precies aan toegaat vertelt Marion Bardet, directrice van Métiers d’Excellence bij LVMH.

Wat houden deze 'métiers d’excellence' in?

Onze missie is het promoten, versterken en doorgeven van vaardigheden die essentieel zijn voor de waardeketen van de groep. Dit omvat creatie, vakmanschap en de klantervaring. Dat laatste betreft functies in verkoop en hospitality, zoals de hotelbranche.

Zijn dit vaak ondergewaardeerde beroepen?

Precies. We zetten ons in om hun profiel te verhogen en de overdracht van deze unieke vaardigheden te garanderen. We zijn actief in alle sectoren van de groep: lederwaren, couture, juwelen, horlogemakerij, parfums en cosmetica, hospitality en selectieve detailhandel.

Hoe vertaalt zich dat in de dagelijkse praktijk?

We werken samen met alle 75 LVMH-merken via onze initiële opleidingsorganisatie: het Institut des Métiers d’Excellence (IME). Het IME leidt jongeren en carrièreswitchers op in samenwerking met prestigieuze scholen. Voorbeelden hiervan zijn de Compagnons du Devoir, de Haute École de Joaillerie en het Institut Français de la Mode. Studenten volgen een leer-werktraject, waarbij ze hun tijd verdelen tussen school en de ateliers of boetieks van de huizen van de groep.

Zijn deze LVMH-klassen geïntegreerd in partnerscholen?

Ja. Het zijn klassen van het Institut des Métiers d’Excellence. De leerlingen profiteren zowel van het onderwijs op de partnerscholen als van de ondersteuning binnen onze huizen. We bieden hen ook masterclasses, taalcursussen en training in soft skills. Daarnaast is er een jaarlijkse wedstrijd, de Master Games, waar ze een project ontwikkelen om aan de groep te presenteren.

Hoeveel jongeren leiden jullie jaarlijks op?

In 2025 hebben we een lichting van 220 nieuwe leerlingen in Frankrijk verwelkomd. Sinds de oprichting van het IME in 2014 zijn er meer dan 3.300 leerlingen opgeleid. We zijn bescheiden begonnen, met slechts 27 studenten in het eerste jaar.

Hoe selecteren jullie deze kandidaten?

Er is een tweeledig aanmeldings- en selectieproces. Dit verloopt deels via de partnerschool en deels via het modehuis dat de leerling zal ontvangen. Aanmelden kan tot april, met name tijdens onze You & Me-tour, die van januari tot maart loopt.

Betalen studenten voor de opleiding?

Nee, de opleiding is gratis. Dat is een van de grote voordelen van een leer-werktraject.

Wat zijn jullie wervingsbehoeften?

Alleen al in 2025 werden er in Frankrijk meer dan 4.500 functies aangeboden in de métiers d’excellence. Dit zijn beroepen met een hoge wervingsgraad en vrijwel geen werkloosheid.

Anticiperen jullie op wereldwijde economische veranderingen, bijvoorbeeld met betrekking tot de Verenigde Staten of China?

We blijven stabiel. De lichting van 2025 behield klasgroottes die gelijk zijn aan het voorgaande jaar. De wervingsbehoeften van onze huizen stellen ons in staat om dit tempo aan te houden.

Het opleiden van een ambachtsman kost tijd. Wat is jullie visie?

Het opleiden van een ambachtsman is een langetermijnverbintenis. Het duurt bijna tien jaar om een techniek in lederwaren of juwelen volledig onder de knie te krijgen. Natuurlijk verwerven leerlingen al vanaf de eerste jaren vaardigheden. Het bereiken van excellentie vereist echter geduld en oefening. Wat wij nastreven is dit streven naar excellentie, niet een cyclische reactie op de korte termijn.

Is de generatiewisseling ook een grote uitdaging?

Absoluut. Een hele generatie ambachtslieden gaat in 2030 met pensioen. Het opleiden van het talent van morgen is daarom cruciaal om deze zeldzame vaardigheden door te geven en te behouden.

Dit artikel is vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI-taalhulpmiddelen om de vertaling van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van originele artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en bewerkt door een menselijke eindredacteur voordat ze online gaan. Als u vragen of opmerkingen heeft over dit proces, kunt u ons mailen op info@fashionunited.com

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Institut des Métiers d'Excellence
LVMH
Modeonderwijs
opleiding
Workinfashion