Marco Agnolin is de nieuwe CEO van Diesel
bezig met laden...
Marco Agnolin is de nieuwe CEO van Diesel. Dat maakt het Italiaanse kledingmerk bekend middels een persbericht. De afgelopen jaren was Agnolin werkzaam voor het Inditex van Amancio Ortega, waar hij in de laatste zeven jaren de dagelijkse leiding had over Bershka.
Renzo Rosso, oprichter en voorzitter van moederbedrijf OTB Group, is content met de aanstelling van Agnolin. “Ik verwelkom Marco met trots aan boord. Hij is één van de meest talentvolle mode executives wereldwijd en een professional wiens carrière ik al tijden op de voet volg. Zijn ervaring en attitude passen bij de visie van ons merk,” aldus Rosso in het persbericht.
“Mijn hele leven kijk ik op tegen het inspirerende merk, Diesel. Ik ben verheugd dat ik nu deel uitmaak van het merk, en kijk uit naar de bijdrage die ik kan leveren aan het volgende hoofdstuk van dit unieke verhaal,” aldus Marco Agnolin in het bericht.
Creatief directeur Nicola Formichetti weg bij Diesel
Het bericht volgt een dag na het nieuws over creatief directeur Nicola Formichetti, die na vier jaar dienst vertrekt. “Ik heb een goede tijd gehad, maar we hebben beide besloten het hierbij te laten,” aldus Formichetti in gesprek met WWD. Ik reis veel naar New York en Tokyo. Ik wil mij concentreren op mijn projecten, maar er zal altijd een band zijn tussen ons.” Formichetti heeft onder andere zijn eigen merk, Nicopanda, waar hij meer en meer aandacht mee trekt. Hij werd bekend als stylist van zangeres Lady Gaga.
Over Diesel
Diesel is onderdeel van de OTB (Only the Brave) Group, tevens moederbedrijf van modemerken als Marni en Martin Margiela. Het Italiaanse denimlabel werd in 1978 opgericht door Renzo Rosso, tevens oprichter van de OTB Group. Het bedrijf was eerst in handen van Adriano Goldschmied, en heette anders, totdat Rosso een meerderheidsaandeel in het bedrijf kocht en het later zelfs volledig overnam. Dankzij de gewaagde ideeën van haar oprichter op het gebied van denim, oogstte Diesel veel succes. Zo experimenteerde Rosso met verschillende wassingen en ‘destroyed’ jeans.
Diesel Benelux is sinds 2014 in Amsterdam gevestigd. Hoewel het label eerder al een marketingkantoor in de hoofdstad had, lag het hoofdkantoor van het label voorheen in Eindhoven. “Voor Diesel is het belangrijk om, in lijn met de internationale strategie, aanwezig te zijn in de modesteden Amsterdam en Antwerpen,” zie de toenmalig algemeen directeur Joanna Orland destijds over de verhuizing.
Diesel behoort tot de grootste denimbedrijven ter wereld. In 2016 was de marktwaarde van het merk 4,4 miljard dollar.
Beeld: Diesel