Marks & Spencer CEO stapt op
bezig met laden...
Marks & Spencer CEO Marc Bolland zal dit jaar de Britse retailer verlaten, zo meldde het Britse bedrijf vanmorgen.
Het nieuws volgde op de hielen van de bekendmaking van de derde kwartaal cijfers van Marks & Spencer, waaruit bleek dat de afdeling General Merchandise (GM), waaronder mode, een ‘teleurstellend’ resultaat had geleverd met een vergelijkbare omzetdaling van 5,8 procent. Het bedrijf weet de daling deels aan het ongebruikelijk warme weer van de afgelopen maanden.
Opvolging Bolland
De druk op Bolland om van de modedivisie een succes te maken, terwijl diverse ontslagen vielen op managementniveau, zullen hem ongetwijfeld parten hebben gespeeld. Bolland, die sinds 2010 aan het hoofd van M&S stond, zal tot april aanblijven in zijn huidige functie en wordt dan opgevolgd door Steve Rowe, de huidige baas van GM.
Rowe is een veteraan in het vak en werkt al ruim 25 jaar voor M&S. Hij is sinds 2012 bestuurslid. In het verleden gaf hij ook leiding aan de Foods divisie en was sinds juni 2015 hoofd van GM. Bolland zal hem tot 30 juni 2016 bijstaan in zijn nieuwe functie.
Gemengde resultaten in derde kwartaal
Hoewel M&S tijdens de feestdagen een ‘recordresultaat’ boekte met een stijging van 17 procent in de Foods divisie (+3 procent tijdens het kwartaal), gold dat helaas niet voor GM. De omzet daarvan daalde tijdens het kwartaal met 5 procent. Het bedrijf gaf toe dat de voorraad niet toereikend was en zei dat het de kortingsacties waar de modebranche in december massaal aan moest geloven had beperkt om de marges te beschermen. Dat is M&S wel gelukt, en de retailer verwacht nu marges aan het hoge eind van de prognoses.
Toch moest de retailer toegeven dat er meer werk aan de winkel is om de omzet van GM te verbeteren. “Het nieuwe team zal zich concentreren op de drie belangrijkste prioriteiten: beschikbaarheid, aanbod en ontwerp.”
De omzet uit online activiteiten steeg dankzij veel verkeer met bijna 21 procent. De lancering van de Loyalty Members Club elf weken geleden was een succes, met inmiddels ruim 3,3 miljoen leden.
Met verwachte marges van rond de 250 basispunten, heeft de strategie om kosten te beperken ook zijn vruchten afgeworpen, aldus M&S. Het bedrijf verwacht daarom een operationele kost daling van ongeveer 1,5 procent.