• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Nieuwe CEO voor Balmain

Nieuwe CEO voor Balmain

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen

Modehuis Balmain heeft Massimo Piombini aangesteld als CEO. Hij volgt Emmanuel Diemoz op. Piombini is vanaf 4 april werkzaam in zijn nieuwe functie.

Piombini is al lid van de Raad van bestuur van Balmain en was voorheen commercieel directeur wereldwijd van Valentino SpA, dat net als Balmain eigendom is van Mayhoola for Investments in Qatar. Vertrekkend CEO Diemoz laat in statement weten dat hij het modehuis na enkele jaren zal verlaten. Hij kwam in 2000 aan boord bij het modehuis en heeft een belang in het label.

”Ik ben verheugd door deze mogelijkheid om onderdeel te worden van het Balmain team, nu het merk zich ontwikkelt tot wereldwijde leider in de luxe goederenmarkt,” zegt Piombini in een statement. “Olivier Rousteing, Balmain’s creatief directeur heeft een bijzondere passie binnengebracht bij het modehuis, toezicht houdend over de creatie van een unieke, herkenbare geest en silhouet, terwijl hij altijd gericht blijft op de missie om te reageren op de behoefte en wenden van een nieuwe en diverse generatie. Ik kijk ernaar uit om nauw met hem en de rest van de Balmain familie samen te werken, en te helpen coherent te bouwen op die visie en het significante potentieel voor een imposante toekomstgroei voor het huis te realiseren.”

“Het is zeker een spannende tijd voor Balmain,” voegt Olivier Rousteing toe, “Het is duidelijk dat het modehuis met de komst van Massimo alle nodige ingrediënten heeft om nieuwe avonturen aan uitdagingen aan te gaan die op ons wachten.” Tevens roemt hij vertrekkend CEO Emmanuel Diemoz, ‘aan wie het team veel te danken heeft’.

In een interview met WWD laten de nieuwe CEO Massimo Piombini en creatief directeur Olivier Rousteing weten samen te willen werken aan een snelle expansie van het wereldwijde winkelnetwerk en een groei in productcategorieën. Inmiddels zijn de teams al verhuisd naar een nieuw hoofdkantoor in Parijs, waar binnenkort ook de showroom open gaat.

Rousteing laat weten een groter klantenbestand te willen aanspreken, zo heroverweegt hij informal luxury. Zo zouden er meer denim, truien en knitwear in de collecties komen. “Iets meer casual maar nog steeds couture en luxe,” aldus de creatief directeur. Tevens denkt hij aan dagelijkse mode voor vrouwen, en het uitbreiden van de mannelijke doelgroep.

Massimo Piombini is de nieuwe CEO van Balmain

Hoewel Balmain een wereldwijd bekende naam is, is het modehuis een relatief kleine speler op de markt, met een omzet van 121,5 miljoen euro in 2016. Het EBITDA kwam in dat jaar uit op 33 miljoen euro. Onder leiding van de vorige CEO Diemoz groeide de omzet tussen 2013 en 2015 met 25 procent. Piombini wilde geen cijfers van 2016 geven, maar laat wel weten dat het bedrijf een ‘heel goed 2016 had, niet alleen vanuit de omzet gezien, maar ook vanuit winstperspectief’. In de komende vijf jaar hoopt Piombini de groothandel, die nu nog goed is voor 80 procent, terug te brengen naar 55 tot 60 procent. “In de komende jaren willen we van 16 naar 30 tot 35 winkels gaan,” licht hij toe aan WWD.

“Massimo heeft een sterke visie, een hele slimme visie op de toekomst, en weet hoe hij het verleden moet analyseren, en heeft gevoel voor esthetiek en creativiteit,” zegt Rouesting in het interview over de nieuwe CEO. Hij stelt dat Piombini ambitieus is en dat dat is ‘wat Balmain nu nodig heeft’.

Beeld: Balmain

Balmain