Nike vernieuwt directieteam voor stroomlijning activiteiten
Nike, Inc. kondigt ingrijpende wijzigingen in de top aan voor stroomlijning van de activiteiten, snellere besluitvorming en een sterkere band met consumenten en atleten.
In een bericht aan het personeel stelt topman Elliott Hill dat de herstructurering dient om ‘lagen te verwijderen’. Nike moet hierdoor opereren als een wendbaardere, door technologie gedreven organisatie.
Centraal in de wijzigingen staat de creatie van de functie van uitvoerend vicepresident en operationeel directeur per acht december. Venkatesh Alagirisamy (“Venky”), met bijna twintig jaar ervaring bij Nike en huidig directeur toeleveringsketen, bekleedt deze positie. Naast de leiding over de toeleveringsketen, planning, operaties, productie en duurzaamheid, valt nu ook technologie onder zijn toezicht. Dit verbindt de digitale capaciteiten van het bedrijf volledig met productcreatie, planning, productie en distributie. Deze stap zorgt voor een diepere integratie van technologie in de sportstrategie van Nike en heft de functie van technisch directeur op. Dr. Muge Dogan verlaat hierdoor de onderneming.
Daarnaast treden de leiders van de vier wereldwijde regio’s van Nike toe tot het directieteam, met directe rapportage aan Hill. Het betreft Angela Dong (Groot-China), Carl Grebert (EMEA), Tom Peddie (Noord-Amerika) en Cathy Sparks (APLA). Dit besluit brengt het leiderschap dichter bij de wereldwijde consument en versnelt de uitvoering in de markten. Nike schrapt hiermee de functie van commercieel directeur. De huidige functionaris, Craig Williams, vertrekt bij het bedrijf.
De wereldwijde verkoop en Nike Direct vallen voortaan onder uitvoerend vicepresident en financieel directeur Matt Friend. Volgens Hill brengt hij diepgaande commerciële en strategische ervaring mee. De samenvoeging van deze functies met financiën zorgt voor directe invloed van marktinzichten—uit winkels, digitale kanalen en van groothandelspartners—op de bedrijfsstrategie en investeringsbeslissingen.
Hill benadrukt de focus van de herstructurering op groei, concurrentiekracht en versterking van de marktpositie als onderdeel van de bredere ‘Win Now’-initiatieven. De topman stelt: “Deze veranderingen komen neer op het schrappen van lagen. We positioneren Nike beter om impact te blijven maken zoals alleen Nike dat kan.” Het vernieuwde leiderschapsteam is volgens hem beter toegerust voor snelheid, samenwerking en urgentie binnen de onderneming.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.