• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Paul Smith geeft creatieve leiding uit handen

Mensen

Paul Smith geeft creatieve leiding uit handen

Door Anne Buis

18 mrt. 2015

Ontwerper Paul Smith heeft voor het eerst een creatief directeur aangesteld: Simon Homes. Door de aanstelling kan Smith meer tijd besteden aan creatieve en merkgerelateerde projecten, meldt WWD. Paul Smith blijft grootaandeelhouder van het modehuis, dat hij 40 jaar geleden oprichtte.

Homes is al sinds 2004 werkzaam bij het label. Hij was voorheen hoofd van de mannencollectie en werkt al jaren nauw samen met Smith. Homes krijgt de verantwoordelijkheid voor alle RTW-collecties voor vrouwen en mannen, maar ook voor de schoenenlijn en de accessoirescollectie. Zijn taak wordt uitgebreid met de verantwoording voor het merkimago tijdens de catwalkshows, de showrooms, het winkeldesign, de website, de advertenties, visual merchandising en displays.

Smith laat weten fulltime werkzaam te blijven bij het bedrijf. Hij heeft geen plannen om met pensioen te gaan en het bedrijf zal doorgaan zoals het gewend is. De ontwerper benadrukt dat het om het ’re-energizing’ van het bedrijf gaat en dat er geen plannen zijn voor zijn vertrek. “Ik ga nergens heen. Simon’s aanstelling gaat over nieuwe energie binnen het bedrijf, echt. Dat is het idee. We zijn goede vrienden, we kunnen goed met elkaar overweg. Het is een bevestiging voor mij om te zeggen ‘dankjewel voor het harde werk en de goede energie’,” zegt Smith tegen WWD.

Tot nu toe was Paul Smit betrokken bij alle details van de dagelijkse gang van zaken; van toezicht op afdelingen zoals de zonnebrillen- en horlogedivisie en het doen van fittings tot het goedkeuren van de kleuren van het garen en de strike offs van de prints van ieder seizoen. Ook fotografeerde hij zelf de campagnes van het merk, en deed hij fotografie en creatieve projecten voor magazines en bedrijven, zoals textielfabrikant Maharam en fietsmerk Rapha.

“Het is duidelijk een verbintenis voor lange tijd. Simon’s aanstelling geeft me de mogelijkheid om veel leuke dingen te doen – naast mijn dagelijkse werk," zegt Smith.

Paul Smith reorganiseert design studio voor ‘nieuwe energie’

Eerder deze maand liet Smith aan WWD’s zustermagazine M Collections weten dat hij steeds meer naar jonge ontwerpers luistert en ook meer met ze samenwerkt. Naast het inhuren en promoten van jong talent heeft de ontwerper zijn ontwerpstudio gereorganiseerd, waarbij de teams van zowel de mannen- als de vrouwenlijn naast elkaar zitten, stoffen delen en parallel kunnen werken. “Wat je ziet is een Paul Smith met nieuwe energie. Het is geweldig. Het is echt spannend,” zegt hij tegen M Collections.

Paul Smith heeft een meerderheidsaandeel van 60 procent in zijn bedrijf. Zijn Japanse licentiehouder Itochu, met wie hij al heel lang samenwerkt, heeft een aandeel van 40 procent in handen.