• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Raf Simons naar Calvin Klein: Wat kunnen we verwachten?

Raf Simons naar Calvin Klein: Wat kunnen we verwachten?

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen

Waarschijnlijk komt er nu toch eindelijk een einde aan de maandenlange geruchtenstroom over de volgende stap van Raf Simons. De Belgische ontwerper, die vorig jaar oktober na ruim drie jaar afscheid nam van Christian Dior, gaat volgens FashionMag definitief aan de slag als creatief directeur bij Calvin Klein. De 48-jarige ontwerper zou zijn nieuwe functie per 2 augustus gaan vervullen. Hoewel Calvin Klein het nieuws vooralsnog niet heeft bevestigd, gaf het Amerikaanse modelabel eerder al kleine hints richting de mogelijke aanstelling van Simons. Niet alleen bij Dior, maar ook bij eerdere werkgevers had zijn creatieve leiding namelijk een positieve impact op de resultaten. Wat kan de ontwerper betekenen voor Calvin Klein?

’Raf Simons per 2 augustus als creatief directeur naar Calvin Klein’

De geruchten over het aantreden van Simons als Calvin Klein’s nieuwe creatief directeur gingen al maanden, maar vanwege de non-compete clausule bij Dior, die deze maand afloopt, laat een officiële aankondiging nog op zich wachten. Simons vervangt Francisco Costa en Italo Zucchelli, die Calvin Klein afgelopen april verlieten. Volgens FashionMag gaat de ontwerper zich richten op het ontwikkelen van Calvin Klein Jeans, het vernieuwen van het imago van het label en het reorganiseren van de modeshows.

Wat kan Raf Simons betekenen voor Calvin Klein?

Simons staat in de modewereld bekend om zijn unieke visie en talent waarmee hij Christian Dior wist te transformeren. Zijn inzet voor het Parijse modehuis zorgde niet alleen voor positieve reacties van modeliefhebbers en de media, maar leidde ook tot aanzienlijk betere financiële resultaten. In 2013 rapporteerde Dior een omzet van 3,9 miljoen euro, tegenover een omzet van 6,2 miljoen euro in 2015. De collecties die Simons maakte voor Dior werden geroemd om hun moderniteit en elegantie. De ontwerper, die in 1995 zijn mannenlabel Raf Simons oprichtte, liet zich inspireren door de ontwerpen van Christian Dior zelf en voegde daaraan zijn eigen minimalistische stijl toe. Ook bij Jil Sander, waar hij van 2005 tot 2012 werkzaam was als creatief directeur, wist hij de resultaten een boost te geven. Hij gaf de sobere en minimalistische collecties van het Duitse label een meer vrouwelijk accent.

Om die reden heeft het binnenhalen van Simons veel zin voor Calvin Klein, zo schreef Business of Fashion onlangs. “Zijn moderne, minimalistische esthetiek is een goede pasvorm voor Calvin Klein en zijn aanstelling kan een impuls geven aan het merk dat de laatste jaren naar de achtergrond verdween.” Moederbedrijf PVH Corp en Calvin Klein rapporteerden de afgelopen jaren echter goede resultaten. Calvin Klein, dat in 2003 voor 400 miljoen dollar (363 miljoen euro) door PVH werd gekocht, genereerde in 2015 een omzet van 8,2 miljard dollar (7,4 miljard euro). Dat is een stijging van 228 procent tegenover 2,5 miljard dollar (2,3 miljard euro) in 2003. PVH Corp, ook eigenaar van Tommy Hilfiger, boekte in 2015 een winst van 572,4 miljoen dollar (519,7 miljoen euro). Ook in het eerste kwartaal van het lopende fiscale jaar zag de modegroep de omzet sterk stijgen.

I flaunt in #mycalvins. Introducing the @CalvinKlein spring 2016 campaign

A photo posted by Justin Bieber (@justinbieber) on

Hoewel Calvin Klein vaak voor het grootste deel van de totale omzet van PVH zorgt, gaat het minder goed met de luxe kledinglijn van het merk. Calvin Klein moet het tegenwoordig vooral hebben van de verkoop van ondergoed en parfum en minder van couture, schrijft Business of Fashion. Het merk verwacht voor het komende boekjaar dan ook vooral omzet te halen uit de Calvin Klein Underwear en Calvin Klein Jeans collecties, die veel aandacht kregen met Justin Bieber en Kendall Jenner als boegbeelden, en minder uit de Calvin Klein en Calvin Klein Collections lijnen, bleek uit de rapportage van de financiële resultaten in 2015. Het hebben van één creatief directeur in plaats van twee zou het merk volgens Calvin Klein zelf helpen ervoor te zorgen dat het zich consequent manifesteert en ook de couturelijnen aantrekkelijk maakt voor consumenten. Calvin Klein is al een tijdje bezig met deze nieuwe strategie, wat ervoor zorgde dat de twee voormalige creatief directeurs moesten aftreden. Het merk streeft naar een omzet van ongeveer 10 miljard dollar (8,7 miljard euro).

’Raf Simons is te duur voor Calvin Klein’

Toch twijfelt menig modeprofessional of de aanstelling van Simons wel zo goed is voor Calvin Klein. De Calvin Klein Collection, het luxe gedeelte van het merk waarvoor de ontwerper ook verantwoordelijk zal zijn, vertegenwoordigt met een omzet van 6 tot 8 miljoen dollar (5,4 tot 7,3 miljoen euro) per jaar slechts een klein deel van de totale omzet van het Amerikaanse bedrijf. Met een jaarsalaris van vermoedelijk 18 miljoen dollar (16,3 miljoen euro) zou Simons volgens een recent gepubliceerd artikel van The New York Post te duur zijn voor Calvin Klein. “Het is een enorme overeenkomst,” vertelde een ingewijde tegenover de krant, “en het laat je afvragen wat de nieuwe plannen zijn voor de collecties.” ”Wat PVH ook doet met Simons is een grote verspilling als er niet meerdere mensen worden ingehuurd,” voegde een andere ingewijde eraan toe. “Je kan niet luxer worden met maar één persoon.”

Benieuwd naar de volledige loopbaan van Raf Simons? Bekijk dan hier de interactieve map van FashionUnited.

Beeld: Raf Simons Facebook, Calvin Klein Facebook

Calvin Klein
Raf Simons