• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Valentino bevestigt vertrek creatief directeur Maria Grazia Chiuri

Valentino bevestigt vertrek creatief directeur Maria Grazia Chiuri

Door Anne Buis

7 jul. 2016

Mensen

Modehuis Valentino heeft het vertrek van creatief directeur Maria Grazia Chiuri bevestigd. Pierpaolo Piccioli, die samen met Chiuri de creatieve leiding had, zal alleen verder gaan als creatief directeur. Dat heeft Valentino bekendgemaakt.

Chiuri verlaat modehuis Valentino na 17 jaar, waarvan ze 8 jaar creatief directeur was, samen met Pierpaolo Piccioli. De verwachting is dat Chiuri aan de slag gaat bij Dior, maar dat is nog niet bevestigd. Een statement wordt binnenkort verwacht.

“Na 25 jaar van creatieve samenwerking en professionele voldoening geven we onszelf de mogelijkheden om onze artistieke koersen op een individuele manier voort te zetten, met een wederzijdse wens van verdere grote prestaties,” laten Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli in een statement weten.

Maria Grazia Chiuri vertrekt bij Valentino

Chiuri dankt Mr. Valentino Garavani en Mr. Giammetti voor hun steun, evenals Mr. Sassi (CEO, red.) en de mensen met wie ze heeft samengewerkt bij het modehuis. “Ik heb met Pierpaolo een groot deel van mijn professionele leven gedeeld en het is een beleving geweest, met veel succesvolle en creatieve prestaties die we samen bereikt hebben. Ik ben er klaar voor om een nieuwe professionele uitdaging aan te gaan,” zegt Maria Grazia Chiuri in een reactie op haar vertrek.

Over zijn aanblijven als creatief directeur van het modehuis zegt Picciolo: “Valentino en de mensen met wie ik samenwerk zijn een groot onderdeel van mijn leven. Mijn beslissing om de creatieve leiding van dit modehuis te blijven ontwikkelen wordt gedreven door de sterke passie die mijn werk triggert en het verlangen om mijn stilistische visie te blijven uitdragen.”

Stefano Sassi, de CEO van Valentino SpA, stelt dat het succes van het modehuis voor een groot deel te danken is aan Chiuri en Piccioli. “Alles wat in de afgelopen jaren bereikt is, was niet mogelijk geweest zonder Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli’s talent, vastberadenheid en visie, die samen hebben bijgedragen aan Valentino, als een van de meest succesvolle modebedrijven.” Hij blikt vol vertrouwen vooruit: “Er breekt een nieuwe en spannende fase aan voor het merk, dat begint onder het creatieve leiderschap van Pierpalo Piccioli. Het merk is vastberaden om de bevestiging en het ontwikkelingsproces dat in het verleden is bereikt voort te zetten.

Pierpaolo Piccioli blijft aan als enige creatief directeur bij Valentino

Chiuri en Picciolo werken al zo’n twee decennia samen. Ze werkten voor het eerst samen bij Fendi, waar ze meer dan 10 jaar bleven. Zo stonden zij onder meer aan de wieg van de bekende Baguette Bag. Beide ontwerpers studeerden aan het Istituto Europeo di Design in Rome voordat ze elkaar via een gemeenschappelijke vriend leerden kennen. Toen Chiuri in 1989 als ontwerper bij luxemerk Fendi aan de slag ging, vroeg ze Piccioli om met haar samen te werken op de accessoiresafdeling. In 1999 verlieten Chiuri en Piccioli Fendi voor Valentino, waar ze zich in de loop der jaren behoorlijk omhoog wisten te werken tot creatief directeurs.

Valentino Garavani koos het duo destijds zelf uit om de accessoirelijn van modehuis Valentino te leiden, toen Alessandra Facchinetti doorschoof als hoofdontwerper van de ready to wear-lijn. Garavani ging zelf in 2007 met pensioen. In 2008 volgden Chiuri en Picciolo Facchinetti als creatief directeurs van het modelabel. Onder hun leiding transformeerde het modelabel van merk met erfgoed in een modern en invloedrijk couturelabel, met een ready to wear en luxe accessoirelabel. Accessoires zijn overigens nog steeds een belangrijke peiler voor het modehuis; zeker 50 procent van de omzet komt uit deze divisie.

Valentino bevestigt vertrek creatief directeur Maria Grazia Chiuri

Valentino is sinds 2012 eigendom van Qatar’s Mayhoola for Investments, dat recentelijk modehuis Balmain heeft gekocht. De investeerder heeft ook aandelen in Anya Hindmarch en beheert Pal Zileri. Het Italiaanse modehuis rapporteerde in 2015 een omzetstijging van 48 procent naar 987 miljoen euro. De winst steeg naar 180,2 miljoen euro, ten opzichte van 98,5 miljoen euro in 2014. Valentino passeerde eerder dit jaar de magische omzetgrens van 1 miljard euro. “Het bedrag van 1 miljard is symbolisch; het merk heeft nu een dimensie en kritische massa dat het niet eerder had, met aanzienlijke liquiditeiten en winstgevendheid,” zei CEO Stefano Sassi toen in een reactie. Ondanks de positieve berichten is het modehuis nog niet van plan zijn lang-verwachte beursgang te maken. Daarvoor zijn de marktomstandigheden te ongunstig, aldus Sassi. “Er zal geen beursgang zijn voor 2017,” zei hij. Dat deze uiteindelijk komt, staat in ieder geval wel vast.

Beeld: Valentino © Catwalkpictures.com