• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Waarom verlaat Alber Elbaz Lanvin na veertien jaar?

Waarom verlaat Alber Elbaz Lanvin na veertien jaar?

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen|ACHTERGROND

Toen Alber Elbaz in een interview met de Financial Times in 2011 werd gevraagd of hij weleens overwoog bij Lanvin te vertrekken, antwoordde hij resoluut van niet. “Hoe zou ik dat kunnen doen? De mensen die daar werken zorgen ervoor dat ik kan doen wat ik doe. Zij zijn mijn orkest. Ik kan niet tegen hen zeggen: Oh, dag, mamma gaat jullie nu verlaten.” Maar ondanks zijn liefde voor het modehuis, gaat de ontwerper Lanvin na meer dan veertien jaar verlaten. Elbaz heeft gezegd dat zijn vertrek te maken heeft met ´een beslissing van de meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf´, en Women´s Wear Daily (WWD) spreekt zelfs van een gedwongen vertrek. De ontwerper neemt na meer dan een decennium afscheid van het Franse modehuis, wat de vraag oproept: wat heeft de ontwerper hiertoe geleid?

Alber Elbaz vertrekt bij Lanvin na onenigheid met Shaw-Lan Wang

Toen de Taiwanese investeerder Shaw-Lan Wang Lanvin in 2001 overnam van L´Oréal, kreeg Elbaz als creatief directeur volledige vrijheid om het modehuis, dat toen al twee decennia verlies draaide, weer een nieuwe impuls te geven. De collecties van Elbaz waren luxueus maar casual tegelijk, en de ontwerper stelde de vrouw altijd voorop. Daarnaast hield hij altijd rekening met de stijl van het chique couture merk, terwijl de toevoeging van bijvoorbeeld pailletten, linten en sierstenen zorgde voor een moderner beeld. Terwijl het bedrijf dat door Jeanne Lanvin was opgericht in 1889 voor Elbaz´ komst vooral afhankelijk was van de mannencollecties werd het merk onder de charmante ontwerper al snel een geliefde naam onder vrouwen.

Hoewel Elbaz tegenover de media altijd lovend sprak over de mensen die voor Lanvin werken, leek zijn relatie met Wang de laatste jaren juist slechter te worden. Terwijl hij in 2001 naar eigen zeggen intuïtief aanvoelde dat hij de juiste beslissing had genomen door bij een modehuis te gaan werken waar een vrouw de leiding had, leek hij daar de afgelopen tijd vaker op terug te komen. Wang, die 75 procent van de aandelen van het bedrijf bezit, zou volgens de creatief directeur niet inzien dat Lanvin meer potentie had voor ontwikkeling. Omdat Wang niet investeert in de uitbreiding van het merk, zouden concurrenten als Givenchy en Chanel steeds meer aan terrein winnen in de luxe industrie. Daarnaast hebben bronnen aan WWD verteld dat Elbaz geloofde dat het bedrijf werd geleid zonder een duidelijke strategie. Hij zou al meermaals hebben geprobeerd haar over te halen tot het verkopen van het bedrijf dat de gemiddelde omzet van 250 miljoen euro van een paar jaar geleden langzaam heeft zien teruggaan. Voor het huidige financiële jaar wordt de omzet van het bedrijf geschat op 200 miljoen euro.

“Tot nu toe heeft Shaw-Lan Wang de controle over Lanvin nooit willen verliezen, maar ze is erin geslaagd om cashinjecties te beperken door haar kapitaal open te stellen, door in Japan en Korea licenties te verlenen op lijnen van het merk of door activa te verkopen,” stelde een bankier in het Franse Journal du Dimanche in 2013 al. Hoewel dit inderdaad gezorgd heeft dat Wang haar meerderheidsaandeel heeft kunnen vasthouden, uitte Elbaz ook kritiek op deze strategie die er volgens hem voor zorgde dat Lanvin in Azië steeds meer van haar allure aan het verliezen was. Elbaz´ pogingen tot het overhalen van Wang hebben tot nu toe niets anders gedaan dan het op gang brengen van geruchten, want volgens WWD zal een eventuele verkoop nog even op zich laten wachten. De 73-jarige zakenvrouw heeft nameljik niet alleen een hoge vraagprijs in gedachten maar geeft daarnaast ook de voorkeur aan een koper die ze zelf goed kent.

Elbaz uit kritiek op de snelheid in de modewereld

Het ziet ernaar uit dat de onenigheden die bestonden tussen Elbaz, Wang en CEO Michèle Huiban een belangrijke rol hebben gespeeld bij het vertrek van de ontwerper. Toch ligt de schuld van zijn afscheid volgens verschillende media niet volledig bij de leiding van het modehuis. Elbaz zou, net als veel andere creatieven uit de mode industrie, steeds meer moeite hebben met de richting waarin de modewereld zich steeds meer begeeft. Collecties lijken elkaar steeds sneller op te volgen, en daarnaast zorgt de opkomst van het internet ook dat bedrijven continu met nieuwe dingen moeten komen om online te worden gezien. “Alle ontwerpers zijn ooit begonnen als couturiers met dromen, intuïtie en gevoel. Opeens werden we ´creatief directeur´, dus moeten we creëren en leiding geven. En nu moeten we beelden maken die de gesprekken online op gang brengen en die er mooi uitzien op foto´s. The screen has to scream, baby,” sprak Elbaz bij het in ontvangst nemen van zijn prijs tijdens het evenement van de Fashion Group International een week geleden.

Zowel Lanvin als Elbaz zelf hebben nog geen duidelijkheid gegeven over de toekomst van beide partijen. WWD noemt onder andere Olivier Rousteing en Joseph Altuzarra als mogelijke opvolgers van Elbaz, maar ook ontwerper Lucas Ossendrijver van de mannencollectie zou een kanshebber zijn. Wat de toekomst voor de ontwerper zal brengen, is ook nog niet bekend. Zijn naam wordt door diverse media al verbonden aan Dior dat sinds een week zonder creatief directeur zit.

Foto´s: Preen-inquirer.net


Dior
Lanvin