10 jaar Tumble ‘n Dry: “Altijd blijven innoveren”
bezig met laden...
Tien jaar na de oprichting is kindermerk Tumble ‘N Dry still going strong. In tien jaar is de kindermodemarkt veranderd maar volgens Janneke van der Meij, mede-oprichter van Tumble ‘N Dry verandert het merk gewoon mee. Tijd om te kijken waar het kindermerk vandaan komt, wat de afgelopen jaren is veranderd en wat de toekomst zal brengen.
Tien jaar Tumble ‘N Dry: hoe staat het nu met het merk?
“In een woord kan ik zeggen:Goed! We zijn nog steeds in ontwikkeling. We begonnen met Mid en Hi (segmenten voor kinderen op leeftijd, red.) en we zijn nu uitgebreid met Zero en Lo. Bij ons is wel de verdeling van wholesale en retail veranderd. We wilden meer naar de consument gaan en hebben nu verschillende eigen winkels. Daar wordt de collectie ook beter van.”
Op welke manier worden daar de collecties beter van?
”We krijgen nu direct feedback. Zo kregen we vorige week de vraag: hebben jullie ook pyjama’s. En als die vraag blijft komen is dat zeker iets om te overwegen! Direct contact met de consument is heel waardevol voor ons.”
In 2007 startte Janneke het eigenwijze merk voor jongens en meisjes. “Met de ambitie om stoere, comfortabele kinderkleding te ontwerpen voor de coole en actieve kinderen in de leeftijd tussen 0 tot 12 jaar,” aldus de website. Na vele collecties en de uitbreiding van de segmenten, staat Tumble ‘N Dry nog steeds als een huis.
In die tien jaar, hoe is de kindermode veranderd? En het retaillandschap daar omheen?
”De consument is veel bewuster dan tien jaar geleden. Vroeger ging je naar een kinderspeciaalzaak met één jas op het oog. Wanneer deze uitverkocht was, was het paniek. Als ook in omliggende steden retailers de jas niet hadden ingekocht, ging je maar voor een ander merk of ontwerp. Tegenwoordig zegt iemand: ‘oh dan kijk ik wel even online.’ Doordat alles online verkrijgbaar is, is de markt veranderd. Waar augustus een belangrijke maand voor ons was omdat mensen winterkleding gingen inkopen, kan dat nu door het hele jaar. Mensen weten beter wát ze waar kunnen krijgen. Het aanbod is veel groter.”
”Daarnaast hebben we de afgelopen zes jaar de kinderkledingmarkt met 16 procent zien krimpen. Dat wij in die jaren steeds een groei van 20 procent hebben gerealiseerd, wil wel iets zeggen.
Wat is de kracht van Tumble ‘N Dry?
”We houden echt vast aan onze identiteit, dat allereerst. Daarnaast is de prijs kwaliteit verhouding gewoon goed. Toen het middensegment het moeilijk kreeg, zijn veel merken goedkoper gaan produceren (waardoor ook de kwaliteit vaak achteruit ging). Wij zitten ook in het middensegment en zijn juist gaan investeren. Daar moet je niet bang voor zijn.”
Afgelopen week opende een nieuwe winkel van Tumble ‘N Dry. Voor elk leeftijdssegment van het merk is een aparte zone in de winkel. Voor de jongsten staat een speelhuisje, voor de wat oudere kinderen is er een ‘chill zone’.
Hoe wordt op het concept van de nieuwe winkels gereageerd?
”Laatst kwam er een kindje ons bedanken voor het spelen. Dat is dan wel weer grappig. Kinderen en hun ouders moeten beide prettig kunnen winkelen. Of ze zonder kinderen, met één of met vier kinderen komen, het moet prettig zijn. Ze kunnen snel een hele set kopen of uren bij ons zijn. Het gaat om de positieve beleving.”
”Veel ouders moeten elk half jaar nieuwe kleding kopen. Kinderen groeien eruit, of de kleding gaat stuk omdat erin gespeeld wordt. Deze ouders zien het niet altijd zitten om zelf hele outfits samen te stellen. Daarom zorgen we ook dat genoeg inspiratie te zien is in de winkels. Aan de muren of op de schermen.”
Op naar de volgende winkels?
“We zijn bezig met een winkel in het buitenland, maar we zijn er nog niet over uit of dit Duitsland of België zal zijn. In beiden markten zijn we al aanwezig sinds 2007, sinds de oprichting, aanwezig. De markt is bekend en heel praktisch gezien: het is ook dichtbij.”
”Daarnaast zitten we ook te denken aan grote steden zoals Groningen, Rotterdam, Den Haag. We zullen niet snel naast een kleine retailer die het goed doet, in bijvoorbeeld Nijverdal, gaan zitten met onze eigen winkel. We willen dan juist op een plek zitten waar kleine retailers geen kans krijgen omdat de huurkosten te hoog zijn.”
Hoe zien de komende tien jaar voor het merk eruit?
”Internationalisatie gaat zeker meer een rol spelen. Bijvoorbeeld naar andere Europese landen, Azië, maar ook Amerika sluiten we niet uit. We kunnen nog meer productdiversificatie gaan toevoegen, samenwerkingen met andere merken, schoenen, sportswear. De mogelijkheden zijn eindeloos en we willen vooral blijven innoveren.”
Beeld: Tumble ‘n Dry