• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • 5 dingen om in de gaten te houden tijdens Men’s Fashion Week Milaan

5 dingen om in de gaten te houden tijdens Men’s Fashion Week Milaan

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Aanstaande vrijdag trekt de mondiale mode-elite naar Milaan, het centrum van de Italiaanse mode, waar het officiële voorjaar/vomer 2020 modeshowseizoen voor mannen wordt afgetrapt. Het herenmode-evenement verstevigt niet alleen het economische belang van Italiaanse luxemerken en bedrijven, maar toont ook het vakmanschap van het Made in Italy label dat de vele Italiaanse ontwerpers, producenten, stoffenleveranciers en ateliers vertegenwoordigt.

Het modecentrum genereert een omzet van ruim 20 miljard euro, en er bevinden zich in dit gebied in Lombardije meer dan 34.000 actieve mode- en designbedrijven, meer dan in de andere vier grote modesteden. De concurrentie en kansen voor groeiende bedrijven zijn ongeëvenaard, met een exportgroei van 13 procent in 2017, dankzij de toenemende vraag naar Italiaanse producten.

Milaan is tevens een van de drie steden met een Fashion Technology Accelerator (FTA) programma, in 2012 opgericht in Silicon Valley en later uitgebreid naar Seoul en Milaan. De FTA is uitsluitend gewijd aan de steun voor startups die zich op het snijpunt van technologie en mode bevinden. Het begeleidt jonge ondernemingen bij hun groei door toegang te bieden tot kennis en middelen die vaak beperkt zijn zonder contacten in de branche.

Het vier dagen durende evenement biedt ook onderdak aan Milano Moda Uomo, een beurs en catwalk-platform die zich als doel stelt Italiaanse ontwerpers onder de aandacht van een breder publiek te brengen. Dit jaar verwacht de show 8.000 bezoekers en 120 exposanten. Een hoogtepunt van MMU is de Graduate modeshow, die door de Camera Nazionale della Moda Italiana georganiseerd wordt ter bevordering van lokaal talent.

Hier volgt een top vijf van punten om in de gaten te houden tijdens deze editie van Men’s Fashion Week Milaan:

Milano Moda Graduate

Milaan Fashion Week opent met Milano Moda Graduate, een project ontwikkeld door de Camera Nazionale della Moda Italiana (CNMI) om het werk en talent van toekomstige modetalenten in Italiaanse modeopleidingen onder de aandacht te brengen. Dit seizoen wordt de vijfde editie van het project, waarbij studenten hun collecties presenteren binnen een scala aan categorieën, van ontwerp tot visual merchandising, draagbare technologie, duurzaamheid, modelbouw en maatwerk. Met ondersteuning van YKK Italy werden elf finalisten gekozen om een speciaal door ritsen geïnspireerd outfit te creëren voor een modeshow, waarbij een winnaar zal worden gekozen voor meest representatieve outfit.

Debutanten

Diverse nieuwe ontwerpers maken hun debuut voor het SS20 seizoen tijdens Milano Moda Uomo, mede dankzij de steun van de CNMI. Tot de ontwerpers die hun collecties voor het eerst tijdens de officiële showkalender tonen behoren merken zoals het Zuid-Koreaanse streetwearmerk Youser op 16 juni, het gender neutrale merk Edithmarcel, de Spaanse ontwerper David Catalan, en Miguel Vieria op 17 juni. Vieria, die uit Portugal komt, vertelde in een interview met Lusa Agency, dat "op de officiële kalender van de belangrijkste men’s fashion week ter wereld staan altijd al een doel is geweest, omdat het onmiskenbare erkenning van mijn werk vertegenwoordigt. Ik ben ontzettend blij omdat het meer ruchtbaarheid zal geven aan mijn werk. Ik heb hier vijftien jaar op gewacht.”

Onder de overige debuten bevinden zich Fay, een Italiaans merk dat eigendom is van de Tod’s Group, Rolf Ekroth & Ternit (met ondersteuning van CNMI) en de Amerikaanse herenmodeontwerper Brett Johnson.

Palm Angels

Urban skatewear merk Palm Angels bestaat al sinds 2015, maar met zijn cultstatus onder skateliefhebbers is dit een merk om in de gaten te houden tijdens Milano Moda Uomo. Dit is pas de derde modeshow van het bedrijf, dat terugkeert naar Milaan na een seizoen in New York. Palm Angels oprichter Francesco Ragazzi is ook Art Director bij Moncler. Vorige week werd nog een samenwerking met Moncler Genius in Londen onthuld, een capsulecollectie van urban streetwear silhouetten met een punk uitstraling. De Palm Angels modeshow vindt op zondag 16 juni plaats om 19 uur.

Stella McCartney keert terug naar Milaan

De in Londen gevestigde ontwerpster Stella McCartney keert voor de tweede keer terug naar Men’s Fashion Week Milaan, na voor het eerst afgelopen januari deel te hebben genomen. McCartney, die normaal gesproken damesmode in Parijs presenteert, zal haar SS20 heren- en damescollecties tonen tijdens een speciale presentatie op de openingsdag van MFW Milaan. De locatie wordt vooralsnog geheimgehouden.

Giorgio Armani

Als een van de weinige grote Italiaanse namen die overblijft in Milaan – Prada verplaatste de presentatie van de SS20 collectie onlangs naar Shanghai, en Ferragamo en MSGM die hun collecties tijdens Pitti Uomo toonden – zal de standvastige Giorgio Armani MFW op 17 juni afsluiten. Armani, die twee shows op de officiële kalender heeft staan, zal zijn Emporio collectie presenteren in Armani/Teatro op 15 juni, terwijl hij met zijn hoofdcollectie de week afsluit op het historische hoofdkantoor van Armani, het Palazzo Orsini op via Borgonuovo. Het is voor het eerst in achttien jaar dat Armani de collectie op Palazzo Orsini presenteert. Vorig jaar koos hij voor een hangar op het vliegveld, maar niets is beter dan thuiskomen.

Het belang van Italiaanse herenmode

“Tijdens deze editie gaat de kalender de uitdagingen aan met betrekking tot de globalisering en flexibele aspecten van mode. Er zullen naast de herencollecties tijdens onze Milano Fashion Week in juni ook veel damescollecties, talloze merken, nieuwe namen en een grote hoeveelheid andere evenementen gepresenteerd worden. Dit alles bevestigt de centrale rol die Milaan speelt in de modewereld, zowel creatief als zakelijk, dankzij haar beurzen en bovenal, de 800 showrooms die ruim 3.000 merken vertegenwoordigen. In Italië vertegenwoordigt herenmode 39 procent van de totale mode-export. En met betrekking tot de export uitsluitend naar landen buiten de EU, is herenmode goed voor bijna 55 procent van alle Italiaanse mode-export,” zei CNMI-voorzitter Carlo Capasa in een persverklaring.

Om dit argument kracht bij te zetten, blijkt uit het rapport “Global Powers of Luxury Goods 2018” van Deloitte dat Italië het grootste aantal luxegoederenbedrijven bezit. Een goede reden dus om dit seizoen de mannenmodeweek in Milaan te bezoeken.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op fashionunited.uk. Vertaling en bewerking door Wendela van den Broek.

Foto’s via: Giorgio Armani backstage AW19, © Francesco Pizzo; Stella McCartney SS19, bron Stella McCartney website; Apritimoda SS2020, bron Camera Nazionale della Moda Italiana Facebook pagina

Herenmode
MANNENMODE
Menswearcatwalkseason
Men’s Fashion Week
MFW
Milaan
Milan Fashion Week