5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben

April is een blauwe maand. Niet omdat we de verjaardag van de man met het blauwste bloed van het land vieren op de 27e, maar vanwege de Amsterdam Denim Days, met Kingpins, de internationale vakbeurs voor denimweverijen en -wasserijen, de opening van werkplaats Denim City en Blueprint, een evenement voor consumenten die van spijkerbroeken houden. In de stilte voor de denimstorm, zet FashionUnited vast vijf jeansstijlen voor dames, voor de komende seizoenen op een rij.

5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben

1. Flared jeans
Ze zijn er weer, de broeken met uitlopende pijpen. Als we de catwalks - van Saint Laurent Paris en Tom Ford tot Victoria Beckham en Louis Vuitton - en modebladen moeten geloven tenminste, want de gemiddelde consument is toch nog wat huiverig voor de spijkerbroek die begin jaren nul voor het laatst hip was. Toen droeg je de flared jeans laag op de heupen, maar nu is de broek gelukkig in de seventies-stijl hersteld, met high waist. Voordeel van de flared jeans: in combinatie met een paar goede hakken, wekt de broek de illusie dat benen eindeloos zijn. En het is een heel vrouwelijk model. Door het silhouet – breed bij de heupen, smal bij de knieën en vervolgens weer wijd – komen rondingen mooi uit.

5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben

2. Mommy jeans
Doet denken aan de boyfriend, maar is net wat vrouwelijker. De pijpen zijn strakker, vooral bij de enkels, en de taille is hoger. Het model is momenteel zo populair dat Topshop de broek aanbiedt in twaalf verschillende kleuren. Sinds afgelopen zomer vooral geliefd bij bloggers.

5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben

3. Embroderie & patchwork
Nu de fit losser wordt, zijn meer details toegestaan. Veronika Heilbrunner, style editor van de Duitse Harper's Bazaar, zei vorige maand tegen de Financial Times dat ze een broek met borduursels niet kon weerstaan. In de krant staat ze afgebeeld in een jeans van Christopher Kane. Geeft echt een bohogevoel, meent de stylist. Dat past weer perfect bij twee andere trends: de festivaloutfits en de terug-naar-de-jaren-zeventig look. Tommy Hilfiger showde vorig jaar al patchwork jeans op de catwalk in New York.

4. Levi's 501 CT
Levi’s voelde de tendens van minder stretch al vroeg aan en besloot anderhalf jaar geleden de klassieke 501 opnieuw in de markt te zetten Hoewel het een succes was, heeft het Amerikaanse merk het model toch aangepast. Het bleek namelijk dat de vrouwelijke consument niet echt gecharmeerd was van de rechte pijpen en onflatteuze grote achterzakken. Vandaar de Levi's 501 CT, dat staat voor customized & tapered. Wat is het verschil tussen de klassieke 501 en de 501 CT jeans? De tailleband van de nieuwe jeans is ruimer, waardoor hij een relaxtere fit heeft. Daarnaast is de spijkerbroek aan de onderkant ingemaakt zodat deze taps toe loopt. De jeans zijn verkrijgbaar in vier verschillende wassingen.

5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben

5. Nog steeds skinny’s
Jarenlang domineerde deze stijl het straatbeeld. Maar de crisis is voorbij en consumenten willen weer wat te kiezen hebben. Dat betekent overigens niet dat vrouwen in Nederland hun skinny modellen meteen ritueel gaan verbranden, dus verban de wortelbroek nog niet uit de winkel. Al is het misschien wel slim even scherp naar het inkoopbeleid te kijken en te kiezen voor modellen met een high waist. 5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN