5 keer jeans: consumenten willen weer wat te kiezen hebben
bezig met laden...
April is een blauwe maand. Niet omdat we de verjaardag van de man met het blauwste bloed van het land vieren op de 27e, maar vanwege de Amsterdam Denim Days, met Kingpins, de internationale vakbeurs voor denimweverijen en -wasserijen, de opening van werkplaats Denim City en Blueprint, een evenement voor consumenten die van spijkerbroeken houden. In de stilte voor de denimstorm, zet FashionUnited vast vijf jeansstijlen voor dames, voor de komende seizoenen op een rij.
1. Flared jeans
Ze zijn er weer, de broeken met uitlopende pijpen. Als we de catwalks - van
Saint Laurent Paris en Tom Ford tot Victoria Beckham en Louis Vuitton - en
modebladen moeten geloven tenminste, want de gemiddelde consument is toch
nog wat huiverig voor de spijkerbroek die begin jaren nul voor het laatst
hip was. Toen droeg je de flared jeans laag op de heupen, maar nu is de
broek gelukkig in de seventies-stijl hersteld, met high
waist. Voordeel van de flared jeans: in combinatie met een paar goede
hakken, wekt de broek de illusie dat benen eindeloos zijn. En het is een
heel vrouwelijk model. Door het silhouet – breed bij de heupen, smal bij de
knieën en vervolgens weer wijd – komen rondingen mooi uit.
2. Mommy jeans
Doet denken aan de boyfriend, maar is net wat vrouwelijker. De pijpen zijn
strakker, vooral bij de enkels, en de taille is hoger. Het model is
momenteel zo populair dat Topshop de broek aanbiedt in twaalf verschillende
kleuren. Sinds afgelopen zomer vooral geliefd bij bloggers.
3. Embroderie & patchwork
Nu de fit losser wordt, zijn meer details toegestaan. Veronika Heilbrunner,
style editor van de Duitse Harper's Bazaar, zei vorige maand tegen de
Financial Times dat ze een broek met borduursels niet kon weerstaan. In de
krant staat ze afgebeeld in een jeans van Christopher Kane. Geeft echt een
bohogevoel, meent de stylist. Dat past weer perfect bij twee andere trends:
de festivaloutfits en de terug-naar-de-jaren-zeventig look. Tommy Hilfiger
showde vorig jaar al patchwork jeans op de catwalk in New York.
4. Levi's 501 CT
Levi’s voelde de tendens van minder stretch al vroeg aan en besloot
anderhalf jaar geleden de klassieke 501 opnieuw in de markt te zetten
Hoewel het een succes was, heeft het Amerikaanse merk het model toch
aangepast. Het bleek namelijk dat de vrouwelijke consument niet echt
gecharmeerd was van de rechte pijpen en onflatteuze grote achterzakken.
Vandaar de Levi's 501 CT, dat staat voor customized & tapered. Wat
is het verschil tussen de klassieke 501 en de 501 CT jeans? De tailleband
van de nieuwe jeans is ruimer, waardoor hij een relaxtere fit heeft.
Daarnaast is de spijkerbroek aan de onderkant ingemaakt zodat deze taps toe
loopt. De jeans zijn verkrijgbaar in vier verschillende wassingen.
5. Nog steeds skinny’s
Jarenlang domineerde deze stijl het straatbeeld. Maar de crisis is voorbij
en consumenten willen weer wat te kiezen hebben. Dat betekent overigens
niet dat vrouwen in Nederland hun skinny modellen meteen ritueel gaan
verbranden, dus verban de wortelbroek nog niet uit de winkel. Al is het
misschien wel slim even scherp naar het inkoopbeleid te kijken en te kiezen
voor modellen met een high waist.