• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Adidas hangt boycot boven het hoofd vanwege mannelijk model in badpakkencampagne

Adidas hangt boycot boven het hoofd vanwege mannelijk model in badpakkencampagne

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Image: Adidas Pride swimsuit

Kritische geluiden rond een campagne van Adidas. Het heeft te maken met een zwempak op de website van het Duitse sportmerk dat gedragen wordt door een mannelijk model. Het badpak in kwestie maakt deel uit van de Adidas x Rich Mnisi Pride Collection, die het bedrijf beschrijft als een viering van zelfexpressie en een partnerschap gericht op het eren van de LGBTQIA + gemeenschap, in samenwerking met hun Global Purpose partner, Athlete Ally.

Volgens Helen Joyce, Director of Advocacy bij Sex Matters, een organisatie die pleit voor de erkenning van het belang van sekse in regels, wetten, beleid, taal en cultuur, wordt deze stap van Adidas gezien als een poging om "aandacht te trekken door munt te slaan uit de transgenderbeweging". Volgens The Times dreigt Adidas "haar kernklantenbestand van zich te vervreemden in ruil voor vluchtige publiciteit".

In de beschrijving van het badpak van Adidas staat dat het de boodschap van inclusiviteit en liefde vertegenwoordigt en de unieke maar onderling verbonden aard van individuen benadrukt. Het bedrijf zegt dat het badpak, ontworpen in samenwerking met Rich Mnisi, levendige energie uitstraalt en vreugde brengt aan iemands strandervaring.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Image: Adidas Pride swimsuit

Editor's note 22 mei 2023: Dit artikel is na publicatie aangepast door het verwijderen van transfobische quotes door derden die gebruikt werden om dit artikel te illusteren. FashionUnited wil geen platform geven aan deze uitspraken.

Adidas