Adidas klaagt Marc Jacobs aan wegens het ‘stelen van de streepjes’
bezig met laden...
Adidas is een rechtszaak begonnen tegen Marc Jacobs. Het Duitse sportmerk beschuldigt de ontwerper van het ‘stelen’ van de beroemde drie Adidas-streepjes uit de herfst-wintercollectie 2014 voor de Marc by Marc Jacobs Collectie. Dat meldt de website The Law.
De producten in kwestie behoren tot de herfst-/wintercollectie 2014 van Marc by Marc Jacobs, die voorzien zijn van vier strepen onderaan de mouwen. De stukken zijn niet te zien geweest op de catwalk. Volgens Adidas zou Marc Jacobs geprobeerd hebben om mee te liften op de populariteit van Adidas’ ‘iconische drie strepen-design, dat al meer dan 60 jaar gebruikt wordt’. Zo zou er sprake zijn van een ‘verwarrende vergelijkenis’ door zijn eigen ontwerp met vier streepjes. Jacobs’ label zou de streepjes ‘opzettelijk hebben gebruikt en consumenten hebben misleid door ze te laten geloven dat de kleding was geproduceerd, geautoriseerd of gelicenseerd door Adidas’. Volgens de aanklacht ‘had Marc Jacobs de kennis van de kenmerkende drie strepen van Adidas toen hij begon met het ontwerpen, de productie, inkoop , distributie, marketing, het bevorderen, het te koop aanbieden en/of verkopen’. Naast de federale merkinbreuk beweert Adidas dat er ook sprake is van oneerlijke concurrentie.
Adidas wil dat Marc Jacobs – die onlangs bekend maakte te stoppen met Marc by Marc Jacobs en deze opneemt in de primaire lijn - onmiddellijk en permanent stopt met alle verkoop, distributie en marketing van het ontwerp, en daarnaast een schadevergoeding betaalt voor de geleden verliezen en te maken leveringskosten, zodat ze kunnen worden vernietigd. Het sportmerk heeft tevens de zorgen uitgesproken over het ‘gebrek aan kwaliteit’ over de replica-mode van Jacobs. "Dit is heel schadelijk met betrekking tot de mensen die een defect of een gebrek aan kwaliteit in producten van Marc Jacobs waarnemen," zegt Adidas in een verklaring. "Door het veroorzaken van gevaar voor verwarring, fout, en misleiding, brengt Marc Jacobs onherstelbare schade toe aan de goodwill van ons merk en de reputatie van de kwaliteit die het belichaamt, gesymboliseerd door de drie streepjes."
Adidas al eerder in de problemen met Isabel MarantIn februari kreeg Isabel Marant het al aan de stok met Adidas, die een sneaker op de markt bracht die verdacht veel leek op de Stan Smith sneakers: de Bart low-tops. Net als bij de zaak met Marc Jacobs beweert Adidas dat klanten waarschijnlijk denken dat het om een Adidas-schoen gaat. De bijna identieke rode hiellabels roepen vragen op, schreven diverse media. “Gezien Adidas’ federale registratie en omdat de Isabel Marant’s Bart schoen een vergelijkbaar design heeft - de hieltab – dat waarschijnlijk eigendom is van Adidas, zou het merk wel eens een terechte zaak van inbreuk op rechten kunnen hebben,” verklaarde The Fashion Law toen. “De merken lijken bijzonder op elkaar. Adidas's Stan Smiths komen in een rode variantie met de naam ‘Stan Smith’ in wit geschreven, samen met het Adidas logo. Marant’s schoenen zijn metallic rood met ‘Isabel Marant’, eveneens geschreven in wit. Het lettertype en de grootte van de letter zijn echter anders. Daarnaast gebruikt Adidas een donkere kleur garen om het hiellabel vast te zetten, en Marant gebruikt wit garen. Deze dingen maken veel uit in een vergelijkingsonderzoek.”
Rechtszaken Adidas: versiering of merkinbreuk?
Waar gaat het nu precies om bij een rechtszaak als deze? Volgens Lucia van Leeuwen – die hier eerder over publiceerde voor FashionUnited - komt het erop aan ‘welke partij voldoende weet te stellen en te bewijzen of er sprake is van verwarringsgevaar (bij onbekende merken) of ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen een bekend merk’. Kan Adidas als eigenaar van het drie strepenmerk ook aanspraak maken op twee of vier strepen? Het merk zelf denkt van wel.
In de afgelopen 18 jaar werden er meerdere procedures aangespannen tegen onder meer Marca, H&M, Vendex, Fitnessworld, Scapa en Nike. “ Ten eerste is het de vraag of het gebruik van strepen op kleding en schoeisel als merkinbreuk moet worden gezien, wat een zeer feitelijke en daarom casuïstische vraag is. Ten tweede blijkt uit alle zaken wel dat decoratieve (parallelle) strepen al sinds jaar en dag worden gebruikt in de kleding- en schoenenbranche”, schrijft Van Leeuwen. In 2006 gaf de Rechtbank Den Haag in de zaak tegen Nike Adidas geen gelijk; zo werden de strepen toen gezien als versiering en niet als merk. Zeker met het bekende ‘swoosh’-logo van Nike was er geen verband te leggen met het merk Adidas. Ook K-Swiss werd eerder gelijk gesteld; ook daar werden de strepen als versiering ervaren en was er geen sprake van merkinbreuk.