Adidas lanceert tussenzool van oceaanplastic
bezig met laden...
Adidas en ‘Parley for the Oceans’ hebben een nieuw en innovatief schoenenconcept onthuld: een 3D-geprinte tussenzool gemaakt van plastic uit de oceaan. Met het concept tonen zij aan hoe de mode-industrie kan bijdragen aan het tegengaan van vervuiling.
De zool van de schoen bestaat uit een bovenlaag die is gemaakt van plastic uit de oceaan. De tussenzool is gemaakt van gerecycled polyester en ‘kieuwnetten’ en is geprint door een 3D-printer. Het idee van de 3D-geprinte middenzool verwerkten zij al eerder in hun ontwerpen, maar nu is de zool gemaakt van materialen uit de oceaan.
“Het zou niet nodig moeten zijn om mensen te vertellen wat juist is om te doen en de mode-industrie kan het zich niet veroorloven om nog langer op aanwijzingen te wachten. Samen met het netwerk van Parley for the Oceans besloten wij actie te ondernemen en producten te maken van duurzame materialen. De nieuwe zool staat voor hoe we een nieuwe standaard kunnen zetten voor de industrie,” laat Eric Liedtke, uitvoerend bestuurslid van de Adidas Group, weten. “Wij willen iedereen binnen deze industrie samenbrengen om duurzame oplossingen te bedenken voor grote globale problemen.”
Adidas maakte deel uit van de oprichting van de netwerkorganisatie Parley for the Oceans en steunt hun poging op educatie en communicatie. Parley for the Oceans heeft ook een uitgebreid programma (A.I.R., Avoid, Intercept en Redesign) om plasticvervuiling in oceanen tegen te gaan.
De samenwerking tussen Adidas en Parley for the Oceans werd in april 2015 aangekondigd, waarna Adidas startte met het realiseren van een milieubewuste productie. Ook G-Star en O’Neill zetten zich in voor Parley for the Oceans.
Beeld: Adidas