AFW: in gesprek met modeontwerper Duran Lantink
bezig met laden...
Amsterdam Fashion Week draait niet meer alleen om mode. Tijdens AFW Studio, het nieuwe concept, krijgen ook design en fotografie een plaats. Aan mode-ontwerper en LVMH-prijs genomineerde Duran Lantink de eer om een expositie te cureren die het hele weekend te zien is.
De ontwerper zoekt in zijn eigen werk de grens op door kledingstukken van designermerken te ‘manipuleren’ en samen te voegen. Bij Lantink draait het allemaal om het breken van patronen en nieuwe context creëren en deze visie heeft hij ook toegepast op de expositie ‘Manipulator’ waar hij werk van andere kunstenaars een plek heeft gegeven.
AFW: Duran Lantink daagt idee van bezoeker over mode uit met ‘Manipulator’
Wat kun je mij vertellen over de expositie ‘Manipulator’?
Door de organisatie ben ik gevraagd om een expositie te cureren. Cureren is ook iets waar ik met mijn eigen werk veel mee bezig ben, daarom leek het mij leuk om dit eens te proberen. Voor de expositie ben ik op zoek gegaan naar de next generation en neem ik de bezoeker mee in de wereld van manipulatie. Online wordt namelijk vanalles gemanipuleerd voor het perfecte plaatje: de jurk wordt groter gemaakt, de perfecte hoek voor de foto en een bank wordt uitgerekt. Ik ben op zoek gegaan naar hoe deze manipulatie wordt vertaald naar de echte wereld.
De omschrijving van de expositie is het (her)definieren van mode anno 2019. Wat is die definitie volgens jou, op welk moment zijn we nu beland?
Wat ik zie is dat het weer vernieuwend is, oplossingsgericht, maar wel met een kritische blik. Mode is iets geworden dat alleen maar draait om sales, terwijl het vroeger draaide om couture, avant-garde. Dit zie je nu weer gebeuren, het zou mooi zijn als de tijdsgeest weer weergegeven wordt in ontwerpen. Natuurlijk moet het nog esthetisch mooi zijn, maar ook het verhaal erachter moet kloppen. Het gaat niet meer om roekeloos kopen, het gaat dieper.
Daarnaast draait het niet meer om collecties. Natuurlijk worden deze nog wel gemaakt, maar het gaat veel meer om drops. Dit pakt de overstock aan. Ook bewegen mensen zich niet meer in groepen. Mensen willen zich nog wel veilig voelen in een groep, maar het individu wordt belangrijk.
Ander onderwerp: Je bent genomineerd voor de LVMH-prijs, wat betekent dat voor jou?
Het is een stuk erkenning. Ik ben al sinds 2012 met dit concept bezig en in Nederland kwam er nooit een grote reactie op terwijl in Londen en Parijs werd geroepen ‘magnifique’, ‘marvelous’. Ik heb het gevoel dat ik nu eindelijk thuis ben.
Heb je al nagedacht over wat je gaat doen als je de prijs wint?
Nee, op dit moment is dat voor mij niet belangrijk. Het is al ontzettend goed om bij de laatste twintig of de laatste acht te horen. Ik wilde ook niet per se meedoen met de prijs, want competitie past niet bij mij. In mijn ontwerpen haal ik niet voor niets kledingstukken uit elkaar en verwerk diverse merken met elkaar. Ik maak ze gelijk aan elkaar en dan is het raar om ineens aan een competitie mee te doen, waar de één beter is dan de ander. Daarnaast heb ik al een hoop opdrachten nu binnengekregen.
Beeld: Caitlyn Terra / FashionUnited