Alexandra Frida: ‘New York Fashion Week ging als een roes voorbij’
bezig met laden...
Ze is net terug van New York Fashion Week en ze vliegt over een week alweer naar Italië. Het zijn drukke tijden voor Alexandra Vollebregt, de ontwerpster van Alexandra Frida, die als enige Nederlandse mocht showen op New York Fashion Week. Na haar show in New York stond de telefoon van de ontwerpster roodgloeiend, maar veel tijd heeft ze niet, want andere projecten liggen al op haar te wachten. Tussen haar vluchten door had Alexandra Vollebregt nog net even tijd om FashionUnited te vertellen hoe het was in New York.
Gefeliciteerd met je show, hoe is het met je?“Goed! Toen ik vanmorgen op Schiphol landde had ik het even zwaar met het tijdsverschil, maar nu gaat wel weer. Volgende week vlieg ik naar Italië voor een ander project.”
Hoe kijk je terug op NYFW?“Het was te gek. Eigenlijk was het een soort roes: je werkt er naartoe en je gaat er eigenlijk heen zonder verwachtingen. Ik was al 14 jaar niet in New York geweest. Ik vond het geweldig, heb zo genoten. Maar ik heb ook veel geleerd tijdens de fashionweek.”
Wat heb je allemaal geleerd?
“Over het backstage-gebeuren en de productie. Backstage is eigenlijk een soort georganiseerde chaos, je deelt de ruimte met andere shows. Mijn show was onderdeel van FTL Moda, en vond plaats in het Grand Central. Opvallend was dat er superveel security checks waren, omdat het een publieke ruimte was. Je moest vaak de ruimte verlaten, zodat de beveiliging alles kon checken, soms duurde dat wel een half uur. Verder krijg je van de organisatie personal assistents, dat zijn studenten die je met alles helpen, met àlles. Ik heb wel veel bewondering voor de productieteams; het is net een geoliede machine, en de shows lopen achter elkaar door. Die productieteams zijn zo druk, die slapen bijna niet. Er zijn zoveel mensen betrokken bij een productie, en overal lopen camerateams zoals Foxnews. Ook hebben speciale modellen zoals Adriana Lima een eigen PA-team en beveiliging, die zitten afgeschermd van de rest.”
“Je hebt een veel kortere rehearsal tijd, in Amsterdam heb je daar de hele dag voor, maar in New York maar een paar uur. Maar je doet ’t met wat je hebt. Gelukkig heb ik een geweldig team. Ze zijn on point, heel gefocust en flexibel. Zelf ben ik heel georganiseerd, maar hier moest ik veel uit handen geven. Mijn team weet wat ik wil en kan overal op een positieve manier op in te spelen.”
Wie van je team zijn er meegegaan naar New York?“Mijn art director Beatrice, mijn assistente Anna en mijn zusje Sacha.”
Hoe lang ben je bezig geweest met de voorbereidingen voor NYFW?“We hadden vijf weken de tijd na Amsterdam Fashion Week. Eigenlijk hebben we alleen de prints uit de Anna-collectie meegenomen, verder hebben we een volledig nieuwe collectie gemaakt met 21 looks. Er zijn een stuk of 5 items meegegaan uit de oude collectie. In die 5 weken hebben we een collectie gemaakt, een lookbook en campagne geschoten en tussendoor ben ik ook nog 10 dagen naar Ibiza geweest.”
Hoe is dat te realiseren in 5 weken?“Je moet een goede organisatie hebben, een duidelijke planning en een goed team. En ik heb ook geleerd om het af en toe even los te laten, want anders geniet je er niet meer van.”
Hoe heb je modellen geselecteerd voor je show?
“Van tevoren kan je aangeven welk type model je wilde, ik wilde graag ‘een meisje met kracht’. Voor mij was het belangrijk dat iedere afkomst gerepresenteerd werd op de catwalk. Deze collectie past heel goed bij een meisje met een Aziatisch uiterlijk, die hebben we gebruikt voor het lookbook. Voor de catwalkshow hebben we setcards opgestuurd vanuit Nederland, zodat ze een idee hebben van wat we zoeken. Eenmaal in New York hebben we de dag voor de show een casting gedaan met 40 tot 50 modellen, waar we uiteindelijk 14-15 modellen van hebben uitgekozen.”
Hoe zagen de dagen rond de show eruit voor jou?“We kwamen op vrijdag aan. Zaterdag hebben we briefing gehad voor de show en het make-up plan besproken, dat we in Nederland al hadden bedacht. Daarna deden we de casting met de modellen, waarbij we ook meteen de pruiken testten en de fittings deden. Soms was een model goed, maar werkte het niet meer als we een pruik bij haar opzetten. Dan ga je toch voor een ander. Gelukkig hoefden we slechts minimale aanpassingen aan de ontwerpen te doen. Zondag was de dag van de show; toen moesten we om 10 uur ’s ochtends aanwezig zijn. Spullen neerzetten, uitpakken en toen moesten we wachten op de security check. Mijn assistente Anna en mijn zusje Sacha checkten voor de show alle modellen, en ik was overal en nergens. Het was hectisch, maar ik heb tussendoor wel even een koptelefoon met muziek op gezet, even in mezelf zijn. Toen was het showtime!”
En hoe was dat?“Het ging in een roes voorbij, het is maar 10 minuten natuurlijk. Na afloop hebben we geholpen met de modellen uitkleden en zijn we lekker met het team uit eten gegaan om het te vieren. Ik heb van zondag tot en met donderdag nog gewerkt, daarna zijn we lekker 3 dagen gaan genieten van de stad New York; even celebraten.”
Wat ging er goed en wat kon er beter tijdens de show?“De show zelf ging heel goed, en ik heb alleen maar positieve reacties gehad. Wat beter zou kunnen; je kan altijd beter voorbereid zijn. Dit was mijn eerste keer op NYFW, en volgende keer kan ik beter inspelen op de korte tijd. Zoals een model dat ineens niet komt opdagen, daarvan zeiden ze hier ‘geen zorgen, dat komt goed’ en ze regelden een ander model. Dat was even wennen, maar de volgende keer weet je wat je kan verwachten.”
In je show liep model Shaholly Ayers mee, een model met een beperking…“Mijn show was onderdeel van FTL Moda, die zich inzet voor diversiteit en grenzen wil doorbreken. Mijn visie is dat iedereen gelijk is en dat je iedereen moet accepteren. Shaholly Ayers is een bijzonder model, ze mist een gedeelte van haar arm en zet zich in om pesterijen te stoppen. Ik vond haar een heel krachtig iemand met een mooi verhaal. Daarnaast hoefde ze als model ook geen speciale aandacht.”
Wie kwamen er allemaal naar je show kijken?“Drew Berrymore was er! Ook waren er veel bloggers, en CNN en Foxnews. De officiële lijst met mensen die geweest zijn krijg ik nog.”
Hoe waren de reacties na afloop?
“Iedereen was heel positief, ik heb geen enkele negatieve reactie gekregen. Diane Pernet van A Shaded View on Fashion zei dat het een ‘coherent verhaal’ was, en een hele kleurrijke collectie. Dan krijg ik een glimlach op mijn gezicht, daar doe ik het voor.” Vollebregt is even stil en vervolgt: “De support van mijn vrienden en familie is eigenlijk het mooiste van alles. Op de dag zelf kreeg ik zoveel berichtjes met ‘succes’, ook van mensen van wie ik het niet had verwacht. Dan realiseer je je eigenlijk pas hoe rijk je bent, rijk met liefde.”
Nog even over je collectie; je hebt slechts 5 items meegenomen uit je collectie van Amsterdam Fashion Week. Wat kan je vertellen over het concept?“De collectie in New York is precies wie ik ben en wat ik wil uitstralen. Ik heb voortgeborduurd op de oude collectie, en ben doorgegaan met de verenprint, waar ik al een aantal jaar mee bezig ben. De veren zijn het symbool voor je vleugels uitslaan en je dromen achterna gaan. Deze collectie is net als de vorige geïnspireerd op mijn assistente Anna en mijn zelfbedachte sprookjeswereld, waarvoor ik voor iedere collectie een karakter bedenk. Voor deze collectie heb ik Anna verdiept, zij is de vrouwelijke versie van Peter Pan. You can’t pin her down.”
“Ik hou van cleane shows; het concept is de kleding zelf. De modellen zijn samen een leger van meisjes, allemaal met dezelfde pruik. Het is belangrijk dat het één geheel is. De muziek was van de band Cheers, zij hebben een soundtrack geschreven. Ik werk al heel lang met ze samen.”
Hoe staat het met de inkoopaanvragen naar aanleiding van je collectie?“We gaan nu allemaal gesprekken aan met potentiele inkopers. Hoeveel het er zijn is nog onduidelijk, maar het zijn er sowieso meerdere aanvragen. Ik hoop in de toekomst verkooppunten te hebben in New York, Londen, Parijs en Tokyo. We zijn nu met HTNK al op zoek naar een sales director om dat allemaal te coördineren. Begin 2016 gaat onze webshop online en is de collectie ook in anders webshops verkrijgbaar.”
Je bent net terug, maar gaat binnen een week alweer naar Italië. Wat ga je daar doen?
“Ik ben genomineerd voor de Global Denim Awards 2015. Ik ga naar ITV Denim om te werken aan mijn nieuwe collectie. Het is dezelfde fabriek waar ook Jonathan Christopher (winaar van de eerste editie in 2014, red.)
zijn collectie voor de Global Denim Awards
heeft gemaakt, we spreken elkaar geregeld. De denim samples zijn vorige week al naar New York gestuurd, zodat ik vast een indruk had. Ik heb nog nooit met denim gewerkt, maar ik heb er veel zin in.”
Wat staat er de rest van het jaar op het programma?
“Op 29 oktober show ik mijn denim-collectie voor de Global Denim Awards. Verder ga ik nu de collectie produceren, door met klantenorders en de persdagen. De focus ligt op sales. Nu is het superdruk, maar ik vind het ook heerlijk om straks achter mijn bureau te kruipen en weer te gaan ontwerpen. Het blijft een groot avontuur, maar ik ga iedere avond met een zeer voldaan gevoel slapen.”