Alliance for Responsible Denim vraagt industrie meer gerecyclede denim te gebruiken
bezig met laden...
De denimmarkt blijft één van de ‘vuilste’ markten binnen de modeindustrie, aangezien het ruim 7.000 liter water kost om één spijkerbroek te maken, evenals verschillende kleurstoffen en mogelijk schadelijke chemicaliën. Met meer dan 2 miljard paar jeans die jaarlijks worden geproduceerd en de vermindering van beschikbare materialen die nadert, is de noodzaak om de denim industrie te veranderen essentieel geworden voor het voortbestaan ervan. Daarom heeft een groep internationale denimmerken, organisaties en leveranciers de handen ineengeslagen in de Alliance for Responsible Denim (ARD).
“Wat is de Alliance for Responsible Denim? In wezen is het een initiatief dat iets meer dan een jaar geleden is opgericht. Het werd gelanceerd door de Hogeschool van Amsterdam - de University of Applied Sciences in samenwerking met House of Denim, Circle Economy en Made-By. Maar de kern van het initiatief is eigenlijk de belangrijke merken en leveranciers,” zegt Gwen Cunningham, leider van het Circle Textiles Program van Circle Economy en sustainability coördinator bij de AMFI, tijdens de officiële lancering van de Alliance in Amsterdam. “We hebben als doel de industrie schoner en slimmer te maken door samen nieuwe processen te ontwikkelen.”
De Alliance for Responsible Denim heeft als doel de industrie schoner en slimmer te maken…
Internationale merken als G-Star, Mud Jeans, Nudie Jeans en lokale denimlabels waaronder Kings of Indigo, Kuyichi, Cool Cat, Just Brands en Imps & Elfs behoren tot de merken die zich als eerste hebben aangesloten bij het initiatief, samen met toonaangevende denimfabrieken Bossa, Kilim Denim, Orta Anadolu, Tavex en Tejidos Royo en twee garenfabrieken. Samen richten ze zich op het aanpakken van de drie ecologische problemen waarmee de denimindustrie te maken heeft: water, energie en chemicaliën, door het vaststellen van normen voor het gebruik ervan en het promoten van het gebruik van gerecyclede denim. “We kijken nu naar hoe denimafwerking kan worden verbeterd om het duurzamer te maken. De manier voor ons om dat te doen, is om ons te concentreren op de blijvende modellen van deelnemende merken en te kijken naar hun wasrecepten en hoe we deze kunnen verbeteren met behulp van nieuwe technieken,” voegt Cunningham toe.
Het tweede hoofdgebied van de Alliance for Responsible Denim richt zich op afval na consumptie en hoe dit ongewenste textiel kan worden gebruikt om nieuwe stoffen te maken. “Hoe maak je denim voor eeuwig levend door middel van cirkelprocessen,” vraagt Cunningham. “Dit gebied richt zich op drie hoofdpunten. Ten eerste proberen we merken te leren wat technisch, duurzaam en esthetisch gezien mogelijk is met gerecyclede stof. Daarnaast proberen we de vraag naar gerecyclede denim te stimuleren door samenwerking met fabrieken, recyclers en merken om nieuwe prototypes te ontwikkelen die vezels van denimafval bevatten. Ten slotte helpen we labels deze prototypes te integreren in hun collecties.”
Toen het initiatief voor het eerst werd opgericht, kregen de deelnemende denimfabrieken drie van de belangrijkste stukjes stof van merken om te kijken naar wat voor soort attributen ze zochten in hergebruikte denimvezels. “Ze kregen een beschrijving van welk soort stoffen labels in hun collecties konden gebruiken en letten daarbij op onder andere gerecyclede inhoud, stretch, andere vezels, gewicht - alle aspecten die belangrijk zijn bij het bekijken van stof,” zegt Helene Smits, oprichter van Stating the Obvious en Circular Fashion Strategist bij Circle Economy. De fabriek ging daarna aan de slag met het ontwikkelen van nieuwe stoffen die aan de merken werden gepresenteerd tijdens het evenement Fashion for Good.
De fabrieken hebben ruim veertig soorten stoffen ontwikkeld, bestaande uit verschillende percentages aan gerecyclede vezels uit afval na consumptie, van 10 procent tot 20 en 25 procent en meer. De laatste, geïnspireerd door Mud Jeans, probeerde stoffen te ontwikkelen van zoveel mogelijk hergebruikte vezels. De 20 procent-groep streefde naar een evenwicht tussen gerecyclede en nieuwe vezels en de 10 procent-groep probeerde de uitstraling van nieuwe stoffen te behouden, terwijl er een klein deel hergebruikte vezels in werd verwerkt. Elk van de getoonde denimweefsels bevatte een kaart met daarop aan welke groep het toebehoorde, evenals welk percentage aan hergebruikte vezels ervoor was gebruikt.
...om denim op de meest duurzame manier mogelijk te produceren
Een woordvoerder van Orta Anadolu vertelde dat merken de meeste interesse toonden in denimweefsel dat 40 procent aan gerecycled polyester en 50 procent hergebruikt denim bevat, evenals nieuwe stof gemaakt met Lenzing’s Refibra. “We zullen zien wat er later gebeurt, na Denim Première Vision,” voegde hij toe. “Als we goede feedback krijgen van labels, zullen we zeker meer stoffen als deze gaan produceren.” Andere denimfabrieken als Artistic Milliners werden ook uitgenodigd om hun hergebruikte denimweefsels te tonen tijdens het evenement om aanwezige merken aan te moedigen meer duurzame denimvezels te gebruiken in hun collecties.
Na de presentatie van de denimweefsels heeft de Alliance for Responsible Denim als doel om verder te blijven werken met de deelnemende merken door hen aan te moedigen deze hergebruikte stoffen te gebruiken voor hun permanente collecties en nieuwe kledingstrategieën te ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat de ARD de grootst mogelijke impact heeft, nodigden de oprichterspartijen alle merken en fabrieken uit zich aan te sluiten bij de Alliance. “Ik wil iedereen hier uitnodigen, degenen die verklaren meer gerecyclede denim te gebruiken, om dit doek te tekenen als symbool van hun steun en om de kick-off van deze campagne te markeren, om de Alliance zo te laten groeien,” zei Smits.
Het merendeel van de aanwezige merken, waaronder degenen die aangesloten zijn bij de Alliance en internationale retailers als Asos, lijken geïnteresseerd in het effect van dit onderzoeksinitiatief op de industrie. Sommigen van hen, waaronder Esprit, maken echter duidelijk al gebruik te maken van hergebruikte stoffen. Anderen, waaronder Tommy Hilfiger, zijn ook geïnteresseerd in het gebruik van gerecycled materiaal, maar zouden deze liever op hun eigen voorwaarden produceren. Echter, zoals Dion Vijgeboom, mede-oprichter van Mud Jeans, duidelijk maakt: “De grootste uitdaging van het gebruik van hergebruikte denim is de beperkingen van de technologie. Het goede aan deze Alliance is dat fabrieken en merken samen hun grenzen naar voren schuiven.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk
Beeld: FashionUnited