Alpaca del Peru verovert de wereld

Peruaanse alpaca staat tegenwoordig synoniem voor luxe en exclusiviteit. Door de unieke kleuren, texturen en vormen is de wol inmiddels geliefd over de hele wereld.

De alpacawol schittert in de meest prestigieuze collecties van gerenommeerde merken als Max Mara, Stella McCartney, Eileen Fisher en anderen, en is te zien op de belangrijkste catwalks in de modebranche.

Alpaca del Perú is te bewonderen in bekende luxe etalages op alle vijf de continenten. Denk bijvoorbeeld aan Bergdorf Goodman in New York, een showroom in Korea, en de Alpaca del Perú-winkel in Beijing met kleding en exclusieve accessoires waarin de alpacawol is verwerkt.

Het merk Alpaca del Perú heeft zichzelf gepositioneerd in het luxe segment en heeft een hoge merkwaarde. Dit is ook de belangrijkste reden waarom veel Peruaanse bedrijven die de wol in hun collecties hebben, aanwezig zijn op belangrijke beurzen en evenementen, zoals Coterie and Premiere Vision (VS), Who's Next en Tranoï (Frankrijk) en Chic (China). Hier hebben ze de mogelijkheid om zaken te doen met internationale kopers.

Peruaanse modemerken staan wereldwijd in de spotlights

Chiara Macchiavello, een Peruaanse modeontwerpster en eigenaar van Escvdo, begon 15 jaar geleden aan haar avontuur in de modebranche. Inmiddels staat haar merk over de hele wereld hoog in aanzien en wordt het verkocht in ruim 10 landen, waaronder de Verenigde Staten, Mexico, Canada en Japan.

Alpaca del Peru verovert de wereld

“We zijn continu hard blijven werken en hebben ook continu aandacht gehouden voor de hele waardeketen én voor innovaties in design. Daardoor konden we drie jaar geleden de Amerikaanse markt op. We zijn geweldig ontvangen, en het afgelopen jaar hebben onze exportproducten de meest gerenommeerde etalages gehaald, zoals die van Bergdorf Goodman. Onze focus ligt ook heel sterk op hoge duurzaamheidsstandaarden en dat willen we ook laten zien. Duurzaamheid sluit aan op onze manier van werken, onze fair trade-principes en ons respect voor onze natuurlijke vezels ", aldus Macchiavello.

Alpaca del Peru verovert de wereld

De afgelopen vijf jaar heeft Peruaanse alpaca de wereld veroverd. Het is zeer geliefd bij de meest veeleisende ontwerpers, nog meer zelfs dan traditionele wolsoorten als kasjmier en lanoline.

Volgens Macchiavello heeft Peru als land een groot potentieel om te concurreren op de internationale markt, dankzij de unieke en hoogwaardige pimakatoen- en alpacawolsoorten die ervandaan komen. Zo heeft Escvdo bijvoorbeeld innovatieve designs én het voordeel van "handmade". Ook werkt het merk met traditionele technieken die identiteit en cultuur uitstralen, én voldoet het aan de duurzaamheidscriteria, die een nieuwe en belangrijke factor zijn voor ontwerpers en voor internationale merken.

Tegenwoordig hecht de modebranche veel waarde aan de bijdrage die merken leveren aan het milieu. Daarom organiseert Escvdo diverse maatschappelijke projecten. “We hebben een ngo met de naam Kuyapa. Hierbij werken we samen met een familie van ambachtslieden en kunnen kinderen en hun kleinkinderen traditionele weef- en borduurtechnieken leren. We willen hen de hulpmiddelen aanreiken om waardig werk te kunnen doen met respect voor hun identiteit, hun cultuur en hun waarden. In Huancavelica hebben we inmiddels al tien jaar een onderwijsproject lopen en we hebben gezien dat families nu zelf in staat zijn om zakelijke overeenkomsten te sluiten. Tegelijkertijd kunnen ze het werk doen dat ze graag willen doen”, aldus Macchiavello.

Alpaca, een nieuwe partner in de modebranche

De Nederlandse ontwerper Corné van Nijhuis, eigenaar van Rasa Lila, richtte zijn bedrijf op nadat hij was gestopt als CEO van een Europese verzekeraar en had besloten om rond de wereld te gaan reizen, op zoek naar nieuwe inspiratie. Rasa Lila is een luxe lifestylemerk dat dé ultieme luxeproducten ontwerpt, gemaakt van de meest verfijnde natuurlijke materialen ter wereld.

In Peru vond hij de inspiratie om zijn eigen merk op te zetten. Zijn “muze” was een oudere vrouw die een traditionele alpacasjaal aan het weven was. Toen hij haar zag, ontstond bij hem het idee om de ultieme luxe lifestyleproducten te gaan ontwerpen – met de meest verfijnde natuurlijke materialen – en om die beschikbaar te maken voor de rest van de wereld.

“Rasa Lila betekent ‘plezier hebben in het leven’. Mijn merk onderscheidt zich allereerst door het gebruik van alpaca. In Europa wordt alpaca minder vaak gebruikt dan andere wolsoorten. Bovendien gebruik ik alleen 100% hoogwaardige alpaca, zoals Royal Alpaca en baby-alpaca. Echt uitzonderlijke stoffen. Alpaca wordt in de modewereld gezien als een van de meest natuurlijke, exclusieve en duurzame wolsoorten. Zachter dan kasjmier, en warmer en sterker dan lamswol. En uiteraard heb ik compleet andere designs dan de standaardontwerpen uit Zuid-Amerika. Ik maak de Peruaanse designs geschikt voor de westerse luxemarkt", aldus Van Nijhuis.

Alpaca del Peru verovert de wereld

“Ik mag de Peruanen enorm vanwege hun authenticiteit en hun bescheidenheid. Ik waardeer het heel erg dat de Peruanen een internationale focus hebben als het gaat om hun werk. Ik ben vaak naar Peru gereisd en heb veel samengewerkt met de mensen daar. Daardoor ben ik verliefd geworden op de cultuur. In een ander leven had Cusco mijn thuis kunnen zijn.”

Ook voor kinderen: duurzaam breiwerk met Peruaanse alpaca

Hats over Heels is een accessoirelabel voor baby's en kinderen tot acht jaar. Peru is de hoofdleverancier geworden nadat het label de unieke eigenschappen van de alpacawol ontdekte. Zo is het hypoallergeen en zachter dan kasjmier, wat vooral belangrijk is omdat de accessoires bedoeld zijn voor kinderen.

Alpaca del Peru verovert de wereld

Isabelle van der Putten, CEO van Hats over Heels, vertelt in een gesprek met ons : “Onze collecties zijn zorgvuldig uitgedacht en zijn gemaakt met aandacht voor mens en natuur. We werken nauw samen met plaatselijke breiwerkplaatsen in Peru en Nepal en produceren zo een milieuvriendelijke collectie. De mensen werken in fair trade-omstandigheden en verdienen een bovengemiddeld inkomen. Ze kunnen samenwerken in de werkplaats, of thuiswerken zodat ze voor hun kinderen kunnen zorgen. De milieuvriendelijke materialen die we gebruiken zijn heerlijk zacht en van hoge kwaliteit, en er worden tijdens het verfproces geen chemicaliën gebruikt. Baby-alpaca is lanolinevrij doordat het afkomstig is uit de eerste scheerbeurt van de alpaca. Daardoor is het duurzaam en superzacht!”.

“Ik hou van Peru en van de mensen daar. Ze zijn heel behulpzaam en heel trots op hun expertise op het gebied van alpacawol. Peruanen vertellen je heel graag over het proces dat de wol doorloopt. En aan het einde zie je dat het resultaat geweldig is! Ik heb nog nooit zo'n perfect afgewerkt product gezien. De ambachtslieden besteden aandacht aan elk klein detail. Ik ben echt onder de indruk van hun expertise. Tip! Ze komen hun beloftes altijd na, maar zorg wel dat je ze vier weken van tevoren informeert over de deadline. Dan komt je bestelling op tijd binnen", besluit Van der Putten.

Peruaanse alpaca is een luxe stof en is de perfecte mix van traditioneel en modern. Meer weten? Kijk dan op onze website: www.alpacadelperu.com.pe/EN/

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN