Amsterdam Fashion Week start met Future Generation
bezig met laden...
De focus op jong talent tijdens Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam wordt steeds intensiever. De aankomende editie, die in het laatste weekend van januari 2017 zal plaatsvinden, start met ‘Future Generation’. De openingsavond heeft als thema ‘imagine’. Dat maakte creatief directeur Iris Ruisch van de Amsterdam Fashion Week bekend.
Binnen ‘Future Generation’ onderzoekt de Amsterdamse modeweek de ‘toekomstperspectieven voor de samenleving en het fenomeen mode’ onder leiding van art director en producent Peter Leferink. De avond opent met het nieuwe ontwerpduo Martan (Luuk Kuijf en Diek Pothoven). In de tweede show presenteren vier grensverleggers van het collectief Das Leben am Haverkamp elk hun persoonlijke visie. Tijdens de slotshow van de openingsavond wordt een podium gegeven aan negen design talenten, die elk drie witte outfits creëren voor The Painting. Zo doen onder meer Zyanya Keizer, Johannes Offerhaus, Marlou Breuls en Sunanda Chandry Koning mee.
Amsterdam Fashion Week: meer focus op jong talent en ontwerpers uit Benelux
Tijdens het evenement zullen zowel Nederlandse als Vlaamse ontwerpers hun nieuwste collecties tonen. Een aantal ontwerpers die voorheen in het Transformatorhuis showde krijgt nu een groter podium in de Gashouder, zoals Anbasja Blanken, Alexandra Frida en Tess van Zalinge. Op de slotavond geven grote namen hun shows, zoals Liselore Frowijn en Edwin Oudshoorn. De zaterdag is gereserveerd voor film, met het talentontwikkelingsproject Act! Cut! Play!. Dit is een samenwerkingsproject van ModeMuseum Antwerpen, Fashionclash, de Brakke Grond, Vlaamse en Nederlandse ontwerpers en filmmakers.
Creatief directeur Iris Ruisch: “Ik ben zeer trots op het feit dat de twee grootste pijlers deze editie versterkt tot uiting komen: enerzijds het zo belangrijke scala aan Young Dutch talents, waaronder de grootste prijswinnaars van afgelopen jaar. Anderzijds een kwalitatief aanbod Vlaams talent en samenwerkingen met grote Vlaamse partijen.”
Jong talent krijgt ruim baan binnen het programma. “Voorheen was het percentage jong talent binnen het programma 40 procent (januari 2016, red) en 60 procent (juli 2016, red.), maar nu is dat 80 procent,” aldus de creatief directeur, die erbij vermeldt dat iedere ontwerper die tot 4 jaar in het vak zit onder ‘jong’ wordt geschaard.
Amsterdam Fashion Week kort evenement een dag in
Opvallend is dat de Amsterdam Fashion Week een dag korter is dan voorgaande edities. “Vijf dagen duurde te lang,” aldus Ruisch. De 26e editie van de Amsterdamse modeweek start op donderdag 26 januari en duurt tot en met zondag 29 januari.
Het is de derde editie onder leiding van Ruisch, die al eerder liet weten ‘minstens drie edities’ nodig te hebben om het imago van de Amsterdam Fashion Week opnieuw te ‘heroveren’. Tijdens de bekendmaking van het nieuwe programma liet ze weten het mode-evenement veel meer te willen ‘globaliseren’. “Vroeger zaten we op een eilandje, maar nu zijn er ook contacten met modeweken in Londen en Milaan. We willen de banden graag versterken,” aldus de creatief directeur.
International Fashion Week BV, de organisatie achter Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, is in mei overgenomen door de Telegraaf Media Groep. Als onderdeel van de overname is deze week het online platform Fashionweek.nl gelanceerd. Tevens maakten Telegraaf Media Groep en Mercedes-Benz ook bekend dat de sponsorovereenkomst voor Amsterdam Fashion Week verlengd is en Mercedes-Benz ook in 2017 hoofdsponsor is van het mode-event.
Beeld: Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam