Back-to-school: nieuwe iphone of een outfit, that’s the question

Na de zomer fabulous in de klas verschijnen - fris kapsel, gebruind, een nieuwe outfit - zodat alle hoofden zich naar jou omdraaien en je nu eens wel bij de cool kids kan aanschuiven. Dat is wat scholieren willen. Toch? Nou, ze lijken steeds minder te geven om back-to-school kleding en steeds meer om de nieuwste gadgets. Dat concludeerde de New York Times. En in Nederland? Retailexpert Goos Eilander: “De situatie ligt in Nederland behoorlijk anders dan in de Verenigde Staten. Trouwens, behoorlijk anders dan in de meeste andere landen.”

“Ik koop zelf meestal wel iets nieuws voor het nieuwe schooljaar. Maar vorig jaar heb ik gezien dat mijn klasgenoten dat niet echt doen,” zegt de veertien jarige Su'aad Redan uit Amsterdam. Niet vreemd dat zij wel geeft om een nieuwe outfit: ze is namelijk een jonge modeblogger. En haar moeder verkoopt vintage kleding, dus mode is constant in Redans gedachten.

Back-to-school: nieuwe iphone of een outfit, that’s the question

Maar de klasgenoten van Redan halen hun schouders op als het gaat om nieuwe kleren aan het begin van het schooljaar. In de Verenigde Staten speelt die tendens al langer. De New York Times schreef al dat Amerikaanse jongeren het steeds minder belangrijk vinden om na de zomervakantie een entree op school te maken in een nieuwe outfit. De verkoop van tienerkleding – goed voor 15 procent van de totale modeverkopen – zou in de Verenigde Staten tijdens het back-to-school seizoen vorig jaar met 15 procent gedaald zijn, ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

“Ik probeerde met scholieren te praten over de nieuwste modetrends, maar het gesprek ging altijd terug naar de iPhone 6,” zegt John Morris, retail analist bij BMO Capital Markets in de krant. Hij vroeg tieners in focusgroepen naar de nieuwste trends. “Het lukte maar eventjes om te praten over crop tops en een hoge taille, toen ging het gesprek weer terug naar de iPhone.”

C&A pakt uit met back-to-school campagne

Kopen jongeren in Nederland ook liever een nieuwe telefoon dan een nieuwe outfit? Paulien Straeter van C&A denkt van niet. “Wij herkennen de berichtgeving die je met ons deelt niet. Vorig jaar zijn wij het back-to-school seizoen in augustus gestart met een grote campagne. Ook dit jaar starten wij het nieuwe modeseizoen met een back-to-school campagne waarin de kids collectie centraal staat. Een campagne met onder andere een tv-commercial, een 28-pagina tellende brochure die op de mat valt, advertenties in magazines, een radiocommercial en buitenreclame. Kortom: niet te missen. In deze periode staat uiteraard ook onze winkel en online shop in het teken van de nieuwe kindercollecties met speciale etalages."

Back-to-school: nieuwe iphone of een outfit, that’s the question

Voor dit jaar heeft C&A ook al persberichten uitgestuurd over de back-to-school collectie: basisstukken om in buiten te spelen ongeacht het weer. Op Facebook plaatste de modeketen een foto van Ella. Het meisje en haar moeder kozen allebei een outfit voor de eerste schooldag, zoek de verschillen. "We zien dat er traditiegetrouw aan het begin van een nieuw seizoen nog steeds als eerste voor de kinderen wordt geshopt. Op zich ook heel logisch want kinderen groeien door naar een nieuwe maat."

Redan denkt dat modewinkels het beste reclame voor het nieuwe schooljaar kunnen maken door een leuke campagne met een paar leuke meisjes. “Een kort maar krachtig filmpje. Net zoals Miu Miu of Marc Jacobs,” zegt ze. Zelf heeft ze geen favoriete winkel. “Ik ben geen fan van H&M, maar Monki is wel leuk,” zegt ze. Al draagt Redan eigenlijk het liefst vintage kleding. “Leuke vintage winkels zijn Rumers in de Haarlemmerstraat in Amsterdam, Zipper, Episodes en Laura Dolls. Mijn moeder verkoopt ook vintage kleding en we hebben dezelfde stijl. Dus ik shop ook graag in haar kamer.”

Naderende herfst belangrijkere reden om te shoppen dan het nieuwe schooljaar

Volgens Goos Eilander, directeur van marktonderzoekbureau Trendbox, is de situatie met betrekking tot het kopen van kleding voor kinderen, specifiek voor het nieuwe schooljaar in Nederland niet te vergelijken met de Verenigde Staten. In Nederland is de situatie sowieso behoorlijk anders dan in de rest van de wereld, meent hij. “In veel landen geldt namelijk een soort regel van uniforme kleding, dat kan dus ook een geheel voorgeschreven uniform zijn. In Nederland zijn de regels van kleding een stuk losser, gelukkig.” Eilander denkt dat scholieren en hun ouders daarom vooral functionele kleding kopen aan het begin van het schooljaar. Bijvoorbeeld een gymuitrusting of sportkleding.

Back-to-school: nieuwe iphone of een outfit, that’s the question

“In 2012 heb ik specifiek onderzoek gedaan naar aankopen die met schoolgaan te maken hebben na de zomervakantie. Agenda’s, boeken, schrijfgerei etcetera speelden daarbij de boventoon. En vanaf een zekere leeftijd, zeg elf à twaalf jaar, ook de mobiel of de iPad.”

Geen nieuwe outfit dus? Eilander: “Nou, het bleek wel dat rond de 25 procent van de ouders iets van nieuwe kleding kocht voor de scholieren. Vaak met het idee dat de zomerkleding toch vervangen moest worden door herfst- en winterkleding. Je mag je dan afvragen of het terug gaan naar school het issue is of de seizoenswens. Verder doet men het over het algemeen met de kleding die er al is.”

JD Sports heeft elk jaar een back-to-school collectie. Dit jaar lijken all black sneakers centraal te staan bij de sportmodeketen. Zo is er voor de jongens de 'Only at JD' Exclusive Adidas Originals Nizza Lo, een lage zwarte uitvoering van het populaire model met een canvas bovenkant en duurzame rubberen zool voor comfort en een moderne look. Voor de meisjes komt Adidas dit seizoen met de Adidas Superstar Shine. Een echte glamour schoen met een lakleren bovenkant en regenboogkleurige accenten die voor extra glitter zorgen. Ook Nike heeft zwarte gympen voor jongens en meisjes.

Back-to-school: nieuwe iphone of een outfit, that’s the question

Doel van de back-to-school collecties is het nieuwe schooljaar inluiden en sneakers te showen voor het nieuwe seizoen. Het wordt immers snel herfst nadat de scholen weer van start gaan. “Dat is de voornaamste reden van de back-to-school collectie,” laat een woordvoerder van JD Sports weten.

Ook Redan lijkt te vinden dat de naderende herfst de belangrijkste reden is voor nieuwe mode-items . “Aan het begin van de herfst ben ik gek op leuke, dikke truien. Vooral van mooi wol,” zegt ze. “Ik heb een hekel aan broeken, dus in de herfst draag ik gewoon dikkere rokjes.”

Foto’s: Su'aad Redan, C&A, JD Sports, Gossip Girl

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN