• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Balmainia bij Haagse flagshipstore van H&M

Balmainia bij Haagse flagshipstore van H&M

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode |REPORTAGE

Tegelijk met de officiële opening van de H&M flagshipstore in Den Haag, kregen modefanaten gisteravond de gelegenheid om als eerste items uit de Balmain X H&M collectie te kopen. De nieuwe winkel van de Zweedse retailer bevindt zich in het statige pand waar voorheen Maison de Bonneterie was gevestigd. FashionUnited trotseerde de rij en mengde zich in de ‘Balmainia’.

Geen tijd om het hele verhaal te lezen, maar wel benieuwd hoe de Haagse flagshipstore er van binnen uitziet? Klik dan hier voor een 1-minuut-durige video tour.

Balmain X H&M collectie pre-shoppen bij H&M Bonneterie

De meeste gasten die naar de openingsavond zijn gekomen, hebben zich keurig aan de dresscode ´Sparkling nostalgia´ gehouden. Van korte rokjes met gouden sierstenen tot zwarte truien met een subtiele glans: het komt allemaal voorbij. Veel tijd voor het bewonderen van de outfits van de aanwezigen lijkt er echter niet te zijn, want zodra gasten eenmaal binnen zijn, haast het grootste gedeelte zich massaal de trap op: naar de Balmain-afdeling. “Ik had echt niet verwacht dat het zo druk zou zijn,” verzucht Mirelva Berghout. De Amsterdamse is samen met een vriendin naar Den Haag afgereisd om de Balmain collectie te bekijken. Of ze vanavond iets gaat kopen? “Ik ben het niet van plan, want ik vind alles een beetje last season eigenlijk. Maar misschien zie ik uiteindelijk toch iets,” aldus Berghout. Ze is niet de enige die is verrast door de grote opkomst. “Toen ik de rij zag, schrok ik wel zeg. Maar goed, ik ben toch gebleven want ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te proberen,” vertelt Emma Smit lachend. Ze koopt regelmatig kleding bij H&M, maar de samenwerkingen met ontwerpers heeft ze in de voorgaande jaren vaak langs haar heen laten gaan. “Maar deze samenwerking wilde ik niet missen: Balmain is zo´n populair merk.”

“Het voelt haast alsof ik een wedstrijd heb gewonnen”

Eenmaal op de tweede verdieping van het Bonneteriepand, volgt wachtrij nummer twee. Voordat klanten zich op de collectie die Olivier Rousteing heeft ontworpen kunnen storten, moeten zij namelijk wachten tot de groep voor hen is uitgekeken. Wanneer de bewaker aangeeft dat een nieuwe groep het deels afgezette winkelgedeelte mag betreden, worden rekken af en toe bijna omver gelopen en wordt verwoed gezocht in de stapels dozen met accessoires. Maar wanneer de buit eenmaal binnen is, blijkt dit het meer dan waard te zijn. “Ik heb een hele mooie ring gekocht,” vertelt Caroline Schiller. Ze heeft van tevoren bewust geen research naar de collectie gedaan, omdat ze zich het liefst laat verrassen in de winkel. Schiller is al sinds het begin een trouwe fan van de designersamenwerkignen van H&M. “Ik heb tot nu toe elk jaar wel iets gekocht, behalve uit de collectie van Stella McCartney en die van Isabel Marant. Soms geef ik dan zo 300 euro uit, maar het zijn wel items van goede kwaliteit die je blijft dragen. Dit jaar was ik maar 15 euro kwijt.” Ook Sanne van Rij is geslaagd. “Ik wilde heel graag een rokje kopen, en toen ik in de rij stond zag ik dat er twaalf exemplaren hingen dus heb ik een inschatting gemaakt waar mijn maat ongeveer zou hangen,” geeft de Utrechtse toe. Ze is blij dat ze bij de openingsavond aanwezig is en vind het niet erg dat ze in totaal bijna een uur heeft moeten wachten. “Het voelt haast alsof ik een wedstrijd heb gewonnen.”

Balmainia bij Haagse flagshipstore van H&M

Wat is de kracht van de designersamenwerkingen van H&M?

Niet iedereen verlaat de Balmain-afdeling echter met een voldaan gevoel. “Alles wat ik wilde is al weg” en “niets is nog in mijn maat” zijn veruit de meestgehoorde uitspraken. “Ik stond al om vijf uur voor de deur, maar eenmaal binnen waren de kledingstukken die ik wilde al weg,” vertelt Elvin Boer. Op zijn wensenlijst stonden een groene blouse en een gestreepte trui, maar uiteindelijk gaat hij naar huis met een andere trui. “Het is niet anders. Bovendien ben ik niet eens een grote modefan, ik ben vooral gekomen omdat een vriendin van mij hier werkt,” aldus Boer. Ook Chanita Kamerling heeft niet gevonden waar ze voor kwam. Toch staat aan haar voeten een gevulde tas. “Hoewel veel dingen niet meer in mijn maat waren, heb ik toch een jas, een jurkje en een colbert gekocht. Het past misschien niet perfect, maar het kan altijd nog worden ingenomen.”

Net als alle klanten die de winkel vanavond verlaten met een zwarte tas van Balmain X H&M over de schouder, is ook Annet Feenstra in een uitgelaten stemming. Feenstra, die aan het hoofd van de afdeling corporate communication bij H&M Nederland staat, snapt wel dat het zo druk is vanavond. Hoe het kan dat H&M er steeds weer in slaagt zoveel klanten te bereiken met de designersamenwerkingen? “Elke ontwerper met wie we samenwerken is uniek en spreekt ook een heel eigen publiek aan. Door deze samenwerkingen kunnen veel meer mensen zich designermode veroorloven,” vertelt Feenstra. Ook wordt bij het selecteren van ontwerpers rekening gehouden met de populariteit van merken op een bepaald moment. Dat het bedrijf dit jaar gekozen heeft voor Balmain is dus niet vreemd, omdat het merk vooral op sociale media kan rekenen op meer dan genoeg aandacht. Zo heeft creatief directeur Rousteing op Instagram maar liefst 1,6 miljoen volgers die dagelijks worden voorzien van foto´s waarop de Fransman poseert met bekende modellen en mede-ontwerpers.

MOOD #flashback #carpetmemories

A photo posted by OLIVIER R. (@olivier_rousteing) on

Voor Feenstra is deze avond echter niet alleen bijzonder door de pre-lancering van Balmain X H&M, want tegelijkertijd wordt ook de opening van alweer de derde Nederlandse flagshipstore gevierd. “We zijn ontzettend blij dat we winkels kunnen openen in de panden van Maison de Bonneterie. Het zijn unieke panden met een geschiedenis,” vindt Feenstra. In de winkel in Den Haag is duidelijk te zien dat het bedrijf heeft geprobeerd een balans te vinden tussen oud en nieuw. “Sommige delen van het pand zijn gerestaureerd, zoals bijvoorbeeld de lift, terwijl we ook veel nieuwe elementen aan het interieur hebben toegevoegd.” Het hoogtepunt van de winkel is volgens Feenstra de verlichte koepel in het midden van de winkel, maar ook het atrium maakt het pand bijzonder. Of de klanten die vanavond aanwezig waren iets hebben meegekregen van de inrichting van de flagshipstore valt te betwijfelen, maar vanaf donderdag 5 november zijn zij ook weer van harte welkom als H&M de deuren voor het publiek opent.

De Balmain X H&M collectie is op donderdag 5 november vanaf 9 uur ´s morgens verkrijgbaar in geselecteerde winkels van H&M. In de webwinkel kunnen klanten vanaf 10 uur ´s morgens terecht voor de collectie. Het is overigens niet de eerste keer dat de Zweedse modeketen de opening van een Nederlandse flagshipstore combineert met een pre-sale van een designersamenwerking: in 2010 viel de opening van de flagshipstore in Amsterdam samen met de onthulling van de Lanvin X H&M collectie.

Marktplaats heeft vandaag laten weten een run te verwachten op Balmain X H&M items. Ook op E-Bay kunnen fans al terecht voor diverse stukken uit de collectie. In eerdere jaren werden items van de designersamenwerkingen ook al snel na de lancering online te koop aangeboden.

Benieuwd naar de eerdere samenwerkingen van H&M? Klik dan hier voor een volledig overzicht.

Balmain
Bonneterie
H&M