• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • België krijgt een nieuw modelabel én opleidingsatelier: REantwerp

België krijgt een nieuw modelabel én opleidingsatelier: REantwerp

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode
In het atelier bij REantwerp. Credits: REantwerp

Oprichters Tim van Steenbergen, Benoît Bethume en Ruth Goossens willen met REantwerp een nieuw verhaal schrijven. Het merk én opleidingsatelier staat voor een trager tempo, een duurzamer product, lokale verankering, sociale verbinding en meer aandacht voor ambacht en de makers. FashionUnited stelt schriftelijk enkele vragen nog voor de feestelijke lancering van het bedrijf op 21 september.

Het bedrijf is gevestigd aan de Jef Cassiersstraat in Antwerpen.

REantwerp werkt met reststoffen en items van Belgische ontwerper en labels. Hoe gaat dat in zijn werk, zijn hier bepaalde afspraken met de merken over?

Toen we met REantwerp gestart zijn, hebben we eerst de creatieve sector gecontacteerd. De Belgische ontwerpers en labels waren meteen erg enthousiast over dit project. Heel wat van hen hebben nog veel reststoffen en duidelijk ook een groot hart. Ze doneren deze stoffen, maar allicht werken met een aantal van hen in de toekomst ook samen rond een project met onze cursisten. Onze cursisten stromen idealiter ook door naar deze labels of andere spelers in de textielsector. Wij zullen hen op de hoogte houden van interessante profielen voor hun label.

Begrijpen we zo goed dat REantwerp zich exclusief zal richten op upcycling?

Zo goed als al onze stuks worden inderdaad gemaakt uit reststoffen of stukken met een productiefout. Enkel onze basic T-shirtlijn en sweaterlijn waarop we via een lokaal zeefdrukbedrijf op printen zijn nieuwe T-shirts, deze komen van Stanley/Stella, een Belgisch label dat enkel werkt met Gots-gecertificeerd katoen en een Fair Wear label heeft.

In het midden mede-oprichter Tim van Steenbergen. Van Steenbergen is verantwoordelijk voor het opleiden. Credits: REantwerp

Hoe kijken jullie naar de textielupcycling markt in België? Waar staat de markt volgens jullie?

De Europese wetgeving zal de komende jaren erg verstrengen in het kader van de Green Deal, er moet nog heel veel gebeuren. Zowel merken als consumenten zullen zich moeten aanpassen. Er zal daardoor ook nood zijn aan gespecialiseerde arbeidskrachten, dit wordt mogelijk een knelpunt beroep, want er zijn nauwelijks nog opleidingen. Ook op technisch vlak is er nog veel evolutie nodig. Initiatieven als Cilab (een circulair textielcollectie, red.) zijn daarbij broodnodig.

In heel wat van onze ontwerpen zit ook al een patroon verwerkt voor een tweede leven (een oversized hemd kan met enkele eenvoudige aanpassingen een slim fit worden, een wijde broek wordt carrot pants bijvoorbeeld).

Voor welke esthetische uitstraling gaat het merk met de stukken? Is er een bepaalde designrichting die we kunnen verwachten?

We plaatsen ons in het segment van de designermode. Zo leren onze cursisten dat afwerking en kwaliteit erg belangrijk is en stomen we hen klaar voor een job in de Belgische modesector. Bij elke 'drop' werken we rond een 'classic' (bijvoorbeeld broeken), die zijn eerder basic en daarbij is het vooral de oefening voor de cursisten die belangrijk is. Daarnaast is er ook altijd de 'creative crossover', waarbij we bijvoorbeeld focussen op de stoffen (twee reststoffen mooi combineren) en/of gebruiken we de inspiratie (technieken of specialiteiten) van de vluchtelingen. Dat kan de snit zijn of borduurwerk of iets anders. Verder willen we dus ook collabs aangaan met ontwerpers, zodat onze cursisten die technieken ook aanleren (drapage, prints, breiwerk).

Het atelier van REantwerp. Credits: REantwerp

Worden de items ook verkocht op locatie, of eventueel via een website of via derden?

Voorlopig verkopen we heel bewust in het atelier. Voorlopig enkel op voorhand aangekondigde dagen, in de toekomst wordt het doorlopend. Zo leert de consument de mens achter het kledingstuk kennen, kunnen de medewerkers uitleg geven bij hun kledingstuk of kunnen er aanpassingen gebeuren. Via derden zullen we allicht niet doen, tenzij als een speciaal project of samenwerking met een ontwerper of shop. Een website is wellicht iets voor de lange termijn, maar hiervoor moeten we nog heel erg bestuderen hoe we dat zo duurzaam mogelijk kunnen doen.

Het modemerk heeft ook een opleidingsatelier. Wie komt er in aanmerking om daar opgeleid te worden en hoe kan iemand zich aanmelden? Hoe lang duurt de opleiding of is deze periode oneindig?

Dit is eigenlijk het belangrijkste deel van het project. Vluchtelingen of mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt worden hier klaargestoomd voor onze Belgische modesector. Ze moeten wel al ervaring hebben in de textielsector, we zijn geen school, daar hebben we de middelen en de ruimte niet voor. We werken onder de vleugels van GATAM vzw, zij begeleiden anderstalige nieuwkomers, leefloners, etc naar de arbeidsmarkt. Zij hebben contacten in asielcentra, openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW), Vlaamse dienst voor arbeidsbemiddeling en beroepsopleiding (VDAB), etc en zoeken via deze kanalen naar profielen. Hoe lang de opleiding duurt hangt af van het statuut van de medewerker. Dat kan variëren van enkele weken tot een jaar. Wij verfijnen hun technieken, leren hen samenwerken en ook Nederlands en bekijken waar ze goed in zijn, voor welke job in de modesector ze geschikt zouden zijn. Vervolgens brengen we hen dan in contact met labels of bedrijven.

REantwerp
Recycling
Upcycling