• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Belgische American Outfitters wordt kinderlabel AO76 en opent flagshipstore in Nederland

Belgische American Outfitters wordt kinderlabel AO76 en opent flagshipstore in Nederland

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Als familiebedrijf draait American Outfitters al mee sinds de jaren 70 en deze week gaf het merk een nieuwe wending aan z’n succesverhaal, met een nieuwe naam en kleinere doelgroep.

American Outfitters start in 1976 als distributeur van populaire Amerikaanse sportswear labels als Fruit of the Loom en Hanes. Het Belgische label is mede verantwoordelijk voor de introductie van hoodies en casual streetwear in het Belgische straatbeeld.

Het duurt niet lang voor er een eigen collectie komt, geïnspireerd op de Amerikaanse casual cool. Tom Van Doorslaer, sales & marketing manager bij AO76 vertelt aan FashionUnited: “De oorsprong van AO76 gaat, zoals de naam weggeeft, terug tot 1976. In dat jaar start Etienne Vandemoortele, vader van de huidige eigenaressen, met de import van Amerikaanse kleding. Hieruit ontstaat in 1992 uiteindelijk het merk American Outfitters, dat door de drie zussen - Nathalie, Patricia en Caroline - uitgebouwd wordt tot een merk van dames- en kinderkleding met internationale faam. Het label staat mee aan de wieg van het succes van de Belgische mode.”

American Outfitters afgekort naar AO76, volgens het merk zelf om de roots en heritage te onderstrepen. Maar niet alleen de naam verandert: “Vorig jaar hakten we de knoop door om ons volledig te gaan focussen op de kidscollectie onder de naam A076. De thema’s van de collectie zijn nog steeds Amerikaans geïnspireerd - nog een knipoog naar het verleden. AO76 ontwerpt en bedenkt de volledige collectie intern, wat een erg arbeidsintensief en tijdrovend creatief proces is. Aangezien de kindermode de laatste jaren steeds sterker werd in de verkoop - en business wise door de jaren heen ook de belangrijkste collectie werd voor het bedrijf - besloten we de focus volledig op kinderen te leggen”, aldus Van Doorslaer.

Naast Belgische flagshipstores in Antwerpen, Brussel, Gent en Knokke, kent AO ook succes in het buitenland, met eigen shop-in-shops in winkels als Le Bon Marché in Parijs, het New Yorkse Barneys, Level Kids in Dubai, Jofré in Barcelona, La Rinascente in Milaan en Via Luisa Roma in Firenze. Van Doorslaer: “Belgische kindermode staat hoog aangeschreven in het buitenland. AO76 is daarbij één van de voortrekkers, naast enkele andere Belgische merken. In onze buurlanden liggen we naast de grote internationale labels. In augustus opent de eerste flagship in Nederland, in Den Bosch. Er wordt daarnaast ook samengewerkt met de toonaangevende webshops uit de buurlanden zoals Smallable, Zalando en De Bijenkorf. AO76 wordt vandaag wereldwijd verdeeld in bijna 300 verkooppunten, van L.A tot in Zuid-Korea.”

Foto’s: AO campagne lente/zomer en herfst/winter 2017 collectie.

American Outfitters
AO76
Fruit of the Loom
Hanes